TERPUKAUKAH AKU

Assalammualaikum wbt....



Petang Ramadhan ke 17 sedang aku berehat sebentar bersama kit kat bantal....ala golek-golek je lepas balik kerja tetiba incik tunang call suruh pergi rumah Puan (nenek incik tunang) katanya ada kecemasan sebab dia dengar Puan nangis-nangis masa call dia. Aku pun kalut semacam la....yelah mengenangkan Puan tinggal sorang-sorang je sejak pemergian suami tercinta ke rahmatullah, anak-menantu semua menetap di Lembah Klang termasuklah incik tunang aku yang merupakan cucu kesayangan yang dibelanya sejak dalam hari lagi....apa yang dah jadi ya?? Kenapa Puan nangis?? 



Tak tunggu lama...yelah nak berlama-lama buat apa, kata kecemasan. 



Sesampai aku kat rumah Puan yang jaraknya takdelah berjarak sangat.....aku tengok Puan sedang duduk menopang dagu menatap kosong sambil menangis. Sedih lak aku menengoknya.




"Kenapa Puan?"


"Habis semua duit Puan.....tadi ada orang datang dia tanya duit mana duit, Puan cakap takde tapi lepas tu Puan macam ingat tak ingat yang Puan boleh masuk dalam rumah pergi dekat beg, amek semua duit apa yang ada bagi kat orang tu.....lepas tu Puan tengok je dia jalan, dah sampai kat hujung pintu pagar baru Puan tersedar kenapa Puan bagi dia duit.....jerit-jerit panggil pun tak guna...nak kejar manalah Puan larat dah kaki sakit ni haa...." bercakap sambil kesat air mata. 



Aku siasat lebih mendalam dengan bertanya Puan mana yang Puan ingat, katanya.....orang yang datang tu lelaki, melayu, tak tinggi tak rendah, badan sedang-sedang aje, berkumis, berkulit hitam manis dan MEROKOK. Aku terus dapat agak ini mesti kes pukau menggunakan asap rokok.







Cara lelaki ni senang je....dia main terjah je mana-mana rumah kononnya nak tawarkan khidmat turap halaman dengan tar yang merupakan lebihan tar kerja-kerja menurap jalan raya berhampiran. Pada hari kejadian dari pagi bawak ke petang hujan, mana ada kerja-kerja menurap jalan ni semua....nampak benar menipunya. 


Lepas tu cara dia....kalau rumah tu ada ramai penghuni dia tak akan kacau, sebab jiran sebelah rumah Puan tak kena apa-apa walaupun lelaki tu memang dah datang rumah dia dulu, lepas tu baru dia pergi rumah Puan....agaknya dia tengok Puan tinggal sensorang tu yang dia merokok dan jalankan kerja-kerja memukaunya. Bulan puasa pun jadi jugak pukau-memukau ni. Menakutkan....macam-macam cara orang cari duit sekarang ni. 



Nak raya ni biasalah....orang cari duit lebih. Eh...selain pukau asap rokok, ada lagi 1 ilmu pukau time nak raya ni...biasanya mangsa pukauan dia ialah perempuan...nak taw apa?? KLIK SINI. 



Sekian. 



AKU DIPAKSA KAU MEMAKSA

Assalammualaikum wbt....



Lamo dah ghasonyo den tak publish papo entry. Bilo nak taip takdo idea bilo ado den maleh nak menaip lah pulak....macam-macam hal den ni haa. Takpo....ni tongah ghajin layankan ajolah. Ghajin ea kojap....maleh ea botingkek-tingkek. 



Salam Ramadhan pada yang masih meneruskan pembacaan ini....heeee. Di bulan puasa ni pasti ramai kakak-kakak, abang-abang yang berniaga secara kecil-kecil ataupun besar-besaran bagi tujuan mencari duit raya dan membolehkan orang-orang melayu kita beraya dengan adanya kueh raya, beskut raya, kerepek raya, baju raya, mercun raya, bekas kueh raya, langsir raya, alas kaki raya dan macam-macam lagilah barang yang dihujungnya kita tambah 'raya'....



Ok kalau yang meniaga besar-besaran aku yakin dan pasti mereka ni dah ada pelanggan tetap lagi sejati yang menyokong mereka sejak dari raya-raya yang lepas lagi....dan pasti juga mereka mesti mempunyai tapak perniagaan di bazar ke, tepi kaki lima ke, kedai ke kan kan.



Bagi yang meniaga kecil-kecilan yang mana segelintirnya baru nak berjinak-jinak meniaga la....aku ada perasaan corak perniagaan dorang ni yang mana aku akan kupas SIKIT melalui contoh terdekat macam kat opis aku ni la............lain tempat lain situasinya. 



CONTOH : contoh la contoh kalau ada sepuluh orang kakak-kakak opis pastu lapan orang dari sepuluh ni dok jual kueh raya pastu promote kat kalangan kita-kita yang 1 opis ni....agak-agak sapo yang nak boli tu?? sudah tentulah kami yang tak menjual ni....tak beli karang ada yang 'macam' memaksa "beli la....aku baru nak mula ni, sape lagi nak beli kalau bukan korang..." sambil sengih-sengih edar sample. Bila dah setuju nak beli sebotol "takkan sebotol aje kot...beli la 2 botol ke, 1 lagi boleh bagi kat bakal mertua...." haaaa....nampak tak permainan mereka ni. 




Ada tu jual tudung....stok tahun bila ntah aku tengok memang langsung tak berkenan, bila dah tengok-tengok atau lebih tepat dipaksa tengok sebenarnya aku memang tak nak beli la.....yelah dah tak berkenan karang beli jugak sape nak pakai? takkan nak bagi tunang aku pakai.....so aku pun cakap la tak nak, terus macam buat muka "ea...tak nak?! hmmm....takpelah dah tak nak...nak wat camne..." sambil kemas-kemas tudung yang dikeluarkan banyak-banyak tadi. 



Gambar sekadar hiasan...dari google.


Ok..ini jelah serba sedikit kupasan corak perniagaan yang bertemakan aku dipaksa kau memaksa.....kesimpulannya yang aku nak simpulkan ialah kuasa membeli ado ditangan kita sebagai pembeli, harap kita semua tabah dan kental dalam bershopping raya dimana sahaja, jimat cermat amalan mulia....takda baju raya baru pun raya tetap raya. Sekian.