Posts

Showing posts from July, 2013

TERPUKAUKAH AKU

Image
Assalammualaikum wbt....



Petang Ramadhan ke 17 sedang aku berehat sebentar bersama kit kat bantal....ala golek-golek je lepas balik kerja tetiba incik tunang call suruh pergi rumah Puan (nenek incik tunang) katanya ada kecemasan sebab dia dengar Puan nangis-nangis masa call dia. Aku pun kalut semacam la....yelah mengenangkan Puan tinggal sorang-sorang je sejak pemergian suami tercinta ke rahmatullah, anak-menantu semua menetap di Lembah Klang termasuklah incik tunang aku yang merupakan cucu kesayangan yang dibelanya sejak dalam hari lagi....apa yang dah jadi ya?? Kenapa Puan nangis?? 


Tak tunggu lama...yelah nak berlama-lama buat apa, kata kecemasan. 


Sesampai aku kat rumah Puan yang jaraknya takdelah berjarak sangat.....aku tengok Puan sedang duduk menopang dagu menatap kosong sambil menangis. Sedih lak aku menengoknya.



"Kenapa Puan?"

"Habis semua duit Puan.....tadi ada orang datang dia tanya duit mana duit, Puan cakap takde tapi lepas tu Puan macam ingat tak ingat yang …

AKU DIPAKSA KAU MEMAKSA

Image
Assalammualaikum wbt....



Lamo dah ghasonyo den tak publish papo entry. Bilo nak taip takdo idea bilo ado den maleh nak menaip lah pulak....macam-macam hal den ni haa. Takpo....ni tongah ghajin layankan ajolah. Ghajin ea kojap....maleh ea botingkek-tingkek. 


Salam Ramadhan pada yang masih meneruskan pembacaan ini....heeee. Di bulan puasa ni pasti ramai kakak-kakak, abang-abang yang berniaga secara kecil-kecil ataupun besar-besaran bagi tujuan mencari duit raya dan membolehkan orang-orang melayu kita beraya dengan adanya kueh raya, beskut raya, kerepek raya, baju raya, mercun raya, bekas kueh raya, langsir raya, alas kaki raya dan macam-macam lagilah barang yang dihujungnya kita tambah 'raya'....


Ok kalau yang meniaga besar-besaran aku yakin dan pasti mereka ni dah ada pelanggan tetap lagi sejati yang menyokong mereka sejak dari raya-raya yang lepas lagi....dan pasti juga mereka mesti mempunyai tapak perniagaan di bazar ke, tepi kaki lima ke, kedai ke kan kan.


Bagi yang meniaga …