TAKDE PENYAKIT CARI PENYAKIT

Assalammualaikum wbt....


Saat aku menaip ni aku tengah pening2 lalat kesan dari Prednisolone dan Chlorpheniramine Maleate....kelasss kau ubat, nama panjang-panjang gitu. Salah satu ubat ni boleh menyebabkan mengantuk dan MC pun dapat sehari je, bila kena kerja terpaksalah kerja dalam keadaan mamai sikit....nak fokus pun susah, jadi time rehat aku bantai tidur dekat surau. Hehehehe. 



Sila...sila...jamu selera~


Esok merupakan hari terakhir hubungan aku dengan si Prednisolone & Chlorpheniramine Maleate...tak sabar rasanya nak mengakhirinya pasal tak larat nak telan 7 biji ubat sekali makan sambil merasa kepahitannya di anak tekak...euwwww~ ini semua gara-gara takde penyakit cari penyakit. Silap aku sendiri...aku keracunan kolagen. Sepatutnya tak jadi apa pun kolagen ni...aku kena amek dengan Vitamin C tapi Vitamin C aku pulak dah memang plus kolagen siap-siap (tak perasan =_=') maka ter-overdose kolagen lah....jadi terlebih kerja keras lak badan ni nak singkirkan toksin. Tak pasal-pasal rasa seram sejuk, timbul ruam satu badan dan susah nak bernafas. 


Hehehehe.....



Aku cerita ni bukan sebab nak mendedahkan kepandaian sendiri (bodoh sebenarnya....semua orang pernah bodoh =_=') dengan sengaja, tapi lebih kepada nak bagi peringatan bersamalah....bertanggungjawab la dengan diri sendiri bila mengambil sebarang jenis ubat, baca betul-betul setiap arahan dan kenal pasti ubat anda dengan bantuan doktor / ahli farmasi. Kalau cuai...nanti jadi macam aku (padan muka sendiri...huhu). Belajar dari kesilapan....dan paling penting masa sakit ramai ambil berat. Berapa kilo?? Just kidding. Hahaha. Sekian. JUMPA LAGI.



28 comments:

  1. bahaya jugak ek klaw teroverdose.. btw, syukurlah masih selamat.. len kali hati2 ye.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. perihatinnya saudara ni...calon lelaki mithali..

      Delete
    2. silap sendiri. hehe.. ya Zwan...memang akan berhati2 la pasni. thankz ya. :D

      Delete
  2. bagusla ko keracunan, nanti boleh la sel2 ko bermutasi menjadi spesies baru...manusia X!

    err, kolegen tu baru aku tau boleh dimakan =.=' slama ni igt dicucuk jer kolegen tu kat muka

    ReplyDelete
    Replies
    1. first! sbb org atas aku tak claim apa2

      Delete
    2. hahaha. banyak la bermutasi menjadi spesis baru. haha.

      ya boleh dimakan..ada dalam bentuk serbuk (bancuh dengan jus buah), pil dan juga rebus2 jadi jelly. hehe.

      Delete
  3. Taktau pun collagen pun boleh overdose. Ingatkan boleh je amek banyak mana pun. Sbb tu la akak jenis malas nak amek macam2 ubat/vitamin kalau tak betul2 saket. Nanti takut jadi camni la, takde penyakit cari penyakit. Tp takleh nak cakap gak Aien. Benda kalau nak kena, tetap kena. Mana la kita nak tahu kan?

    Kalau akak pun malu nak cite benda gini. Takpe. Sharing is caring. Pasni org yg baca boleh la take note & berhati2 :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikutkan tak overdose kak..kita ni tak baca betul2 yg Vitamin C kita tu da siap2 ado kolagen gak. itu jadi overdose.


      tu la benda nak jadi...orang bising2 marah pun tak guna, bukan kita nak benda jadi gini. (kena marah dengan mak & kakak =_=') hahaha. yelah...sharing is caring biar nampak bodoh tapi boleh jadi pedoman kot...takmo jadi cam kita ya semua semua orang. :D

      Delete
  4. Salam..jangan terlebih ambil dah la,bahaya gak tuh klu terlebih limit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akan berhati2 pasni. Sebelum ni terlepas pandang je..hehe. bahaya kan overdose ni

      Delete
  5. makan kalogen..... bagus tu utk melicinkan kulit.... tapi kalau overdose boleh memudaratkan jugak yee..... bagus entri ni..ll

    selamat berhujung minggu....l

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat hari isnin. Hehe. Ya abang / kakak...mudarat kalau terlebih ni selalunya.

      Delete
  6. kalo akak mau pengsan kena telan pil2 cenggitu...x suka ubat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..siapa xsuka ubat memang la. Pahit tu..tp ubat beselah...hehe

      Delete
  7. kolagen bleh makan eh? baru tw.. -_- makan 7 biji ubat tu skali telan mmg menyesakkan dada la... x snggup rasanya.. hohoho..

    dlu sy penah gak mkn vitamin byk sgt.. kwn2 xnk, sy amk la.. skali tgk, esoknya sy demam.. lemah sgt.. sy mkn dlm belas2 pil jgak la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ado yg boleh makan Emma...hehe. memang sosak pun. Tapi gagahkan juga...nasib ubat kecik2 je. Kalau saiz ubat KK tu...ya ampun. Haha.

      Ooo..ada pengalaman la ni. Haha. Amek...vitamin terlebih pun payah juga. Nak2 berbelas2 tu...bahaya la. Jangan wat lagi..huhu

      Delete
  8. hahahaa berkilo2 berat diambil, ada pro and cons nyer. ini just supplement ker apa Yang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. Ya Kak Nastyna...berapa kilo??

      Yup...ubat teroverdose paham ler. Haha. Lebih mcm supplement kak..

      Delete
  9. member dulu pernah jual..3 rat gak harganya..eeyaii..xpela..

    air wuduk pun kolagen what.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahaiiinya. Kalau harga gitu berkira2 gak nak beli. Kita beli yg murah tapi selamat...cuma tak selamat sebab cuai dgn vit c dah ada kolagen tu jelah. :)


      Yup mas...air wuduk kolagen semulajadi . :)

      Delete
  10. Replies
    1. Lama xmuncul. Hehe.


      Pening ke? Takpe baca komen je..

      Delete
  11. mak aihhh...takpe-takpe..accident happens..kekadang memang kita tak perasan bila ambik ubat-ubatan nie..so next time dah boleh berhati-hati sebelum ambil suppliment..hehe..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tak perasan nak wat camne lagi. Hehe. Hati2 la pasni.. :)

      Delete
  12. aku pon biase gak makan Prednisolone tu dengan satu lagi printon tapi sebab elergik la..tak ngantok pon..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg P tu x ngantok. Yg CM tu yg ada la..kan aku ckp salah 1...hehe. lagipun kesan tengok keadaan kita camne la. :P

      Delete
  13. camner boleh jadi camtu aien..... bahaya tu........
    nasib baik tak serius......
    next time hati2 tau!!!!

    ReplyDelete