EVOLUSI NAMA

Assalammualaikum wbt...


EVOLUSI. Seperti yang kita sedia maklum...evolusi ialah perkembangan secara beransur-ansur, terutamanya pada bentuk yang lebih kompleks. Contoh :



Pada Tahun 1981

A : Nenek awak nama apa ?
B : Senah Binti Abu

Pada Tahun 2040

A : Nenek awak nama apa ?
B : Natalia Ellysa Evans Binti Zack Manshahar...



Sumber : KOPIPES DARI FESBUK SEPUPU



Nampak tak?? pasti nampak....dan pastinya mana-mana borang rasmi dibahagian nama terutamanya akan memerlukan ruang yang luas untuk menempatkan nama-nama yang sedang berevolusi. hakhak. Nama pepanjang tapi panggil alahai....boboy, rara, wawa, fifi, didi, etc. etc. etc.





Ok. Sekian untuk entry kali ini. JUMPA LAGI.





57 comments:

  1. Haa..betul2..nama budak2 skrg ni..Fuhh..panjang dan glamour..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kemain panjang dan glemer kan. kalah kita. haha

      Delete
  2. hahaha, metila. nama anak wajib la letak nama2 garand2 gitu. baru ada kelasss =.='

    ReplyDelete
    Replies
    1. byknya typo aku. pembetulan:

      hahaha, mestila. nama anak wajib la letak nama2 grand2 gitu. baru ada kelasss =.='

      sekian.

      Delete
    2. dah macam org jawa pulak aku tengok kau ni kopi..hahaha

      Delete
    3. haha. kan...garand2 gitu. kopi kopi. laju benau taip sampai typo.

      kelasss kau kopi..haha

      Delete
  3. kahkahkahkah...amik ko nama nenek zaman akan datang...kemain lagi..ni suma salah orang sekarang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibu bapa zaman sekarang ni eksaited bubuh nama panjang2...glamour la bakal atuk bakal nenek akan datang. haha.


      ko cekgu...nama Bundle Jr. pendek2 sudah. :)

      Delete
    2. mesti la pendek je..tapi tak tau lagi pon sebenarnya bundle jr ke wani jr..hahaha..

      Delete
  4. walaupun aku belum kahwin, tapi aku dah ada senarai nama anak..sekian..zzzzz

    kau diam kakdah..lalalala~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm...siap dah senarai ek. ada gabung2 nama dengan ex lama ke H? hehe

      Delete
  5. betul. nama panjang2 sedap2 penuh makna. last2 nama panggilan takda makna pun --'


    err dan saya sndri pun bakal jadi nenek yg namanya panjang. hohooo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalunya camtu la...nama atas surat beranak je. panggil main panggil mana sedap ikut tuan punya badan.


      nama awak panjang ya. takpe2...dah itu nama sendiri. terima jelah. hehe

      Delete
  6. haha.. kadang2 nama panjang pun boleh lg ada nickname lain yg takde kaitan ngan nama

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah. kalau yang nickname lain tu tak boleh kata apa la...hehe.

      Delete
  7. dah jd trend memasing nak letak nama cun2 & komersial gitu. haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. trend semasa. nama berevolusi...memang cun2 pun nama memasing nijam. hehe

      Delete
  8. he3..tak dapat bykkan bila budak2 masa depan kena buat salasilah keluarga.....
    napma pelbagai...... panjang2 pulak tu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa. kan kadang kena buat salasilah keluarga. macam2 nama ada. dari pendek2 bawak ke yang panjang2 tu. haha

      Delete
  9. hahaha ain awak ingatkan saya pasal nama anak.nama anak saya + nama saya dah boleh bikin syair nanti hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. berlagu syair la anak apzal sok bila ada yang bertanya. tahniah bakal jadi ayah ya... :D

      Delete
  10. old skool and new skool, bery bery diprent :D

    ReplyDelete
  11. hahahaahha btul la Aein...
    lepas tu

    Pada Tahun 2040

    A : Nenek awak nama apa ?
    B : Natalia Ellysa Evans Binti Zack Manshahar...

    tahun 3030
    A : Nenek awak nama apa
    B : cinta bunga lestari yang wangi semerbak harum kasturi yang akan sentiasa mekar dan terus mekar setiap hari BINTI Jack danial argusto migdad laus saiful karim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahaha. adoi la Na...ditambahnya lagi. gilerr kentang panjang tuh. serupa karangan dah nama. hahaha

      Delete
    2. yelaa aien btull...laaa
      nty silap2 name org2 zaman 3030 mmg wajib kena ade 360patah perkataan HAMMEKKAW!!
      hahahah

      Delete
  12. Replies
    1. Ct Binti.....hehe. pendek sangat pulak.

      Delete
  13. grand nama nenek new era akn dtg..

    cucu gua nanti..

    jiran:ko ni cucu sape?
    cucu: cucu nek mot..

    ahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah Cimot...suka anak cucu ko esok. Nek Mot...Nek Mot..hahaha

      Delete
  14. makin susah nak sebut nama budak2 sekarang ni..hahahaha.. tapi bila dorang dah tua, rasa macam kelakar bila nama tu dorang guna..hahaha

    "sapa nama atuk ko?"

    " atok aku nama dia daniel remy "

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa...kan. masa kekecik ni comel la, nampak moden gitu. esok depa dah tua. bunyi macam kelakar la..tapi kot dah ramai2 takdelah kot. cuma akan jadi kelakar bila dalam banyak2 nama moden macam Atuk Daniel Remy, Atuk Shah Iskandar Zulkarnaen, Atuk Shahrizal Jaszle...tetiba terselit Atuk Nordin contohnya.


      masa merubah segalanya.... :D

      Delete
  15. bagi nama yg bermakna. itu plg penting :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul 3x. apa yang penting....ada makna. :D

      Delete
  16. apeder hal..nma2 bebudak skrg msti skrg2nya 2 sukukata..nti 50 thn akn dtg,cucu tnya nma jawab je la, "namo atok pon canggih jugok cam kmu cu, muhd danial kapucino bin kopi kapal api.." kelas nama..haaha.. :) ~ Tekok Beriuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. kelas nama danial kapucino kopi kapal api. penuh inspirasi kopi katanya.

      Delete
  17. yups tak heran..anak buah mas pun nma panjang lum campur nama bapanya..hihihi...semua nama nak ala2 novel..kiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa. macam nama novel tu betul mas. berbelit2 kan. nama watak novel semua indah2.

      Delete
  18. Betullah Aien.. tapi kalau boleh carilah yg nama baik-baik maknanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul Kakak...cari yang ada makna yang baik. panjang tanpa makna tidak bermakna namanya. hehe

      Delete
  19. nanti bolat nak letak nama 'bunga' . anak lelaki 'pasu' haha k gurau .

    cucu bolat nanti cemana ? nenek dia nama gelemer gila ' Amy Maizura '

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunga....pasu. so suwittt Bolat. haha


      wah...gelemer tol Amy Maizura :D

      Delete
  20. Dah jarang org nak letak nama cuma satu kata. Tapi kawan akak ada. Nama anak dea, "Onn". Hehe. Simple kan? Dah simple, macam oldskool pun ada :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke kak?? memang "Onn" semata? takde Muhammad ke? Abdul ke? simple..dan betul la macam oldskool kan. hehe

      Delete
  21. Nenek kau nama apa?
    "Kakdah" :))

    Perghh! style gila ouh! Muahahahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah...Kakdah Pantang Kalah nama panjang. nanti ajar cucu ko cenggini. perghhhh!! haha

      Delete
  22. hehehe..betul2, realitinya nama manusia makin lama makin panjang dan bunyi kebaratan..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi panjang nama lagi barat bunyinya. eh! haha.

      Delete
  23. hahaaha.. nama skg ni smua dasyat2.. meletop2 bagai.. kelakar je, cm x sesuai jd nenek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang kita rasa kelakar kot Emma. akan datang dah jadi kebiasaan...pasal masing2 nama tak nak kalah. hehehe.

      Delete
  24. Replies
    1. tuan rumah takde. holiday katanya. hahaha

      Delete
  25. kannn....namo dah ala-ala orang Rusia

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahh kannn...namo orang Rusia lagi la...berbolit lidah den.

      Delete
  26. mmg tak mustahil lah..skang pun nama org nak glemer je~ :p

    ReplyDelete
  27. hihihi...

    singgah tengok ain dr bundle :)

    nanti aku nak letak nama anak aku Hassan, macam H...

    ReplyDelete