PESAN PAK CIK

Assalammualaikum wbt....


Semalam dalam pukul 6.30 petang keluar rumah dengan semangat membara nak menapau satay maka terus la kami ke Alor Gajah....satay di depan Balai Bomba dituju dengan penuh debaran. Cehh...over nau kau aien. Incik suami dah order untuk ditapau-tapau ternampak pula kelibat pak sedara beliau yang bertugas di Balai Bomba Alor Gajah.......


Borak-borak depan balai sementara tunggu satay siap. "Acik...hari ni takde operasi ke?" tanya incik suami. Sambung lagi borak-borak...more less dalam 5 minit camtu tiba-tiba muncul sebuah kereta kancil. 


Turun la sepasang suami isteri yang jelas nampak cemas dan seorang anak lelakinya yang kelihatan seperti menahan sakit. Ayahnya "Incik...ini saya ada bawa surat rujukan dari hospital alor gajah...nak potong cincin anak saya ni..." lalu bergema la suara "OPERASI POTONG CINCIN" more less macam ni la bunyi operasi tu dan bergegaslah beberapa anggota bertugas dengan pantas. 


Incik suami nak tengok...tapi pak cik beliau potong betul la "tu haaa satay ko dah siap...." nun diseberang jalan kakak kipas satay tersenyum-senyum. HAHA. Sebelum pergi sempat lagi pak cik cakap "dah banyak dah kes macam ni, nak-nak student....asalnya nak try cincin member, dah sarung tak boleh tanggal la pulak....kalau boleh jangan pakai sangat cincin jenis stainless steel ni, susah nak potong....kalau emas ke, perak ke takpe...lembut sikit...."


Contoh dari Google.....ngerikan. 


Kesimpulannya.....kalau-kalau rasa tak muat cincin tu jangan dipaksa pakai, takut nanti jadi macam gambar kat atas ni. Kerana sebentuk cincin habis sebatang jari....huhuhu. 



Sekian, JUMPA LAGI. 



BAWANG MERAH BAWANG PUTIH

Assalammualaikum wbt...


Aku dah google berpuluh-puluh resipi, aku ada tanya sikit geng #KOPITIAM & aku dah sembang panjang lebar dengan BFF aku si T aku gelarkan, kami sembang perihal bawang merah bawang putih.....hasil yang aku dapat ialah ada orang masak sambal tak letak bawang putih (guna bawang merah semata) ada orang masak sambal letak bawang merah dan bawang putih (bawang putih sikit je....dalam 2, 3 ulas)



Nampak macam hal kecil je...
Nampak macam hal tak besar je....



Elehhh...pasal bawang aje pun kan. Tapi hakikatnya pedas oii kalau kena bidas pasal masakan ni. Kepantangan mana-mana wanita rasanya kalau masakan kena kritik. Errr...mungkin segelintir jelah pantang, segelintir lagi tidak kisah kena kritik.  



Macam kisah BFF aku ni...T sejak kahwin awal Mac 2013 dia menetaplah sebumbung dengan mak mertua dia yang berumur 60-an. Masak memasak ni serahkan pada yang pakar. Sampailah pada suatu hari mak mertua kurang sihat....T kenalah masak. T masaklah sambal, tapi sekali mak mertua dia rasa terus tolak tepi "ada letak bawang putih ya? mak tak makan la sambal letak bawang putih ni....lain rasanya" 



Sambal incik google je yang ada...lain habis sudah. 


Aku dengar T cerita aku gelak-gelak jelah. Sekali terkena pula kat batang hidung sendiri itu yang sembang panjang lebar dengan T dan terus jadi entry ini. Hehehe.


Aku sejak kahwin duduk sebumbung dengan nenek mertua. 2 bulan pertama incik suami ada sekali, ulang-alik kerja Melaka-KL. Sejak minyak naik harga incik suami terus menetap dekat KL dan akan balik hujung minggu........maka kini berdualah aku dengan nenek. Apa nenek masak aku makan tanpa banyak songeh. Aku nak masak susah pula pasal nenek ni tetiap hari dia dah ada resipi sendiri, lagipun atas faktor air tangan orang veteran memang ternyata sedap jadi aku tak masak la selalunya. Aku masak bila cuti.....so ada sekali cuti tu aku masaklah sambal. Letak bawang putih macam yang biasa aku masak sejak pandai masak. Aku perasan masa tu aku je yang layan makan lebih-lebih. Nenek makan sikit. Pelik aku...tak sedap kot aku masak??!


 
Semalam lak....nenek masak sambal ayam, lain macam sedapnya macam yang lepas-lepas punya sambal air tangannya buat aku tak boleh tahan nak bertanya apa rahsia. "takdo letak bawang putih do...asam jawo ko, asam koping ko...semuo tak lotak. bawang samo cili kering yo....bubuh an garam sikit..." Paham la aku kenapa nenek makan sikit bila aku masak sambal haritu. HAHAHA. 



Nenek cakap rahsia sambal sedap ialah jangan letak bawang putih. Terpukul aku. Tapi letak pun sedap juga. Aku rasa ini semua air tangan punya peranan la.




Sekian,

Aku sedang lapar dikala ini...cepatlah jam lima. JUMPA LAGI.




Beza Kita dan Awak

Geram.

Tak tenteram.

Macam-macam.

Kita tahulah awak dah bertahun-tahun pegang benda alah tu. Kita pun samalah awak...cuma dah lama tak pegang je bezanya. Jadi awak lebih mahir dari kita.

Tapi kan awak.....bila kita nak pegang balik setelah sekian lama, awak kenalah bagi ruang dan peluang kita pegang dalam keadaan aman dan damai. JANGANLAH BISING POT PET POT PET. Hilang fokus kita tahu tak?

"pusing habisss jangan takut-takut..."

"tu lubang tu...elak laa..."

"jaga sikit...dah makan jalan orang tu..."

Waaaaaaaa.....kita dari seronok terus jadi tak seronok awak tahu tak?? Level confident kita drop slowly daripada setinggi gunung dah jadi bukit. Daripada bukit sikit lagi nak jadi busut. Kalau cengginilah...awak drive la sampai kesudah. Kita?? Takpe...kita drive je honda dua tayar sampai kesudah juga. (hamboii...drama sungguh dak aien ni)

#kisah kat atas ni kisah benar. KITA tu...akulah tu. AWAK tu ialah incik suami. Boleh jadi gaduh oii...pasal bawak kereta aje pun...ngalahkan jpj...haha. Tapi kalau dia dah tengok aku diam je sambil bawak tak respon apa-apa pandai je pujuk balik. Hahahaha. Merajuk lettewww. Mengada!!

Bagi kita masa akan kita buktikan pada awak ya sayang. Biar lambat asalkan selamat dan ingatlah orang yang tersayang....cehhhh. Hehe. Iklan sikit.

Sekian. JUMPA LAGI.

SENYUM KAMBING BUATMU

Assalammualaikum wbt...


Malam ni ada kenduri doa selamat dekat tempat kerja.
Bos tumbangkan seekor kambing.


Pagi-pagi lagi bos dah muncul dengan kambing.
Bos suruh aku panggil tukang kebun.
Sesudah dipanggil, tukang kebun dikerah tolong bos tambat kambing dekat tiang.
Garang betul kambing tersebut. Meronta-ronta. 
Sesudah tambat kambing...bos ajak tukang kebun pergi ngeteh.


Sepanjang masa tadi muka bos ada senyum.
Aku pun turut tersenyum.
Rakan sekerja yang lain juga begitu.
Tersenyum-senyumlah kami semua!!


Selang 15 minit bos keluar ngeteh...datang pula kawan-kawan bos.
Kelihatan peralatan menyembelih ditangan salah seorangnya.
Faham la aku.


"Bos mana?"

"Bos pergi ngeteh jap...."

"Lama lagi ke?!"

"Kejap ya...saya call bos!"


............................."Incik...kejap lagi bos sampai.."


"Ok...bos ada cakap tak....nak potong dekat mana?!"

Ahh sudah...nak potong sekarang ke, tunggulah bos sampai kejap lagi, mana la aku nak tahu potong dekat mana, bos tak tinggal pesan pun tadi (cakap dalam hati)

"Errr...potong kat mana ek...saya tak tahu la incik, bos tak tunjuk lak tadi..."

"Laaa....potong dekat mana pun tak tahu??! Potong dekat leher la...tidak...mana nak jadinya..." HAHA. gelaklah mereka beramai-ramai. Mereka ketika itu kelihatan bahagia bersama-sama.







Tersenyum kambing jelah aku mampu pamerkan.
Ciss kejuu.... 


"Yelah incik...potong kat leher. Terlupa pula saya..." 


Sekian. JUMPA LAGI.........SALAM AIDILADHA.



MEMORI BERLUBANG TENGAH

Assalammualaikum wbt....


Jujurnya ada entry dalam draft perlu dihabiskan, tetapi aku dulukan entry yang fresh dari ladang ini bilamana aku rasa nak sangat tulis bila terbaca entry sorang blogger ini berkenaan Dunkin Donuts yang membibitkan kenangan kopi dan donut incik bos beliau (KLIK SINI UNTUK KE SANA)


Tapi kenangan aku hanyalah bersandarkan kepada donut dan ayah semata.
Bukan kopi.
Bukan incik bos. 


Kalau terpandang DD otomatik akan teringat ayah. Teringat kenangan bersama dia masa zaman kanak-kanak ribena. Dulu duduk KL, takde kereta. Pergi mana-mana yang dekat-dekat kena naik bas mini kaler pink. Kalau nak pergi jauh-jauh naik bas ekspress....Puduraya jadi saksi. 


Masa kat Puduraya....tak sah kalau ayah tak belikan DD. Bila dah selalu macam tu aku jadi terbiasa. Kalau tak beli itu luar biasa dan aku akan mula menangis merengek-rengek. Apa kisah orang sekeliling pandang, kanak-kanak merengek biasalah. Namun kasihnya ayah pada anak....ayah pasti akan beli. Ayah ada duit ke takde duit ke aku bukannya peduli, janji ada donut buat bekal dalam bas. 





Ketika aku bersekolah rendah, kami sekeluarga berpindah ke sebuah negeri lain dimana daerah yang aku berada ketika itu tiada DD. Walaupun tiada DD tapi ada Kedai Kek & Roti jual donut...tapi bagi aku ianya tak sama. Aku tak tahu apa yang buat aku rasa tak sama...jenamanya kah atau sebab ayah dah tak belikan apa-apa donut lagi sedangkan ada pilihan lain walaupun bukan donut cap DD sekalipun.  


Naik sekolah menengah.....berpindah ke melaka.
Balik kampung mak.


Dekat melaka DD ada tapi ayah tiada masa katanya. 
Kerja siang malam....mana ada masa untuk keluarga.


Memori antara donut dan ayah makin hari makin suram. Sampai satu masa aku rasa mungkin ini pengakhirannya memori antara aku dan ayah berkaitan dengan DD bilamana ayah sudah menjarakkan dirinya. Bukan sahaja dari aku, malah dari kakak aku, adik-adik dan....mak!


Mak cakap tiada apa perlu disesalkan lagi. Suratan takdir.
Aku faham apa maksud mak sebab aku tak bodoh.


Tahun yang suram bagi aku.
Soal donut dan ayah tolak tepi jauh-jauh. 


Tahun mendatang selepas tahun suram itu kami teruskan kehidupan yang bahagia tanpa ayah. Ayah pun berbahagia dengan keluarga barunya.


Sekarang aku dah boleh beli DD sendiri...tak payah tunggu ayah.
Tapi aku taknak DD lagi.....


Aku pilih Big Apple.
Aku pilih J.Co.
Aku pilih Krispy Kreme.


Hidup punya banyak pilihan dan hidup juga macam donut, walaupun berlubang tengah tapi masih punya sisi tepi untuk dinikmati.



Sekian, JUMPA LAGI.  



KEPERLUANKAH?? KAH KAH KAH

Assalammualaikum wbt...

Kenapa kalau nak kutuk sikap dan perbuatan yang negatif perlu terbabit sama kutuk fizikal??? Contohnya "bini Mat Yoyo ni dah la muka buruk...perangai pun buruk!!!"

Dan....

Kenapa kalau nak kutuk sikap dan perbuatan yang negatif perlu terbabit sama bandingkan dengan orang lain yang takde kaitan??? Contohnya "apalah bini Mat Yoyo ni...puihhhh. Tak sama langsung macam bini KFCM..."

Serta....

Kenapa kalau nak kutuk sikap dan perbuatan yang negatif perlu berbakul-bakul maki dilemparkan???
Contohnya....hmmm aku rasa tak perlu sertakan contoh kot....pasalnya kat merata-rata tempat yang up cerita ni pasti ada punyalah komen-komen mengutuk berpakej makian.

Jadi....

Adakah dengan memaki dengan sekian-kian carutan itu dapat membezakan anda dengan bini Mat Yoyo???

Fikirlah sendiri. Sekian...JUMPA LAGI

MASIH FEELING GOOD-GOOD JE...


Assalammualaikum wbt....

KERTAS CREPE (PURPLE, PINK & YELLOW)
GUNTING, DAWAI BUNGA
-GOOGLE-
GOOGLE
GOOGLE
GOOGLE


Jadilah bunga.....dan buatlah banyak-banyak sampai tak larat.

|
|
|
|
V



AIEN NOT ALIEN



Jadilahkan gubahan hantaran yang dibikin sendirian berhad untuk majlis pernikahan hari tu.....buat sendiri lagi jimat. Main cucuk, selit, gam dan letak asal boleh nampak sedap mata memandang sudah. Biarlah walau sekurang-kurangnya yang sedap memandang tu mata sendiri.


Yelah...nak puaskan mata dan hati orang buat apa. "Hmm...boleh la.." ataupun "Jadilah juga rupa hantaran ni...." Orang pandai komen itu tak kena ini tak kena, percayalah orang yang komen-komen ni hanya sekadar komen je, takdenya dia nak tolong betulkan ke apa.  PERCAYALAH


***********************

Masih feeling-feeling pengantin baru ni pasalnya nanti 29/9/2013 nak bersanding lagi sekali, sebelah pihak lelaki di Johor. Kompang dipaluuu...pengantin baru...duduk bersandinggg tersipu malu....♪♫♪♫....hehehe. Sekian. JUMPA LAGI.

ALAHAI.....SIKITNYA!!

Assalammualaikum wbt....


Punya ruang yang luas namun semangatku pudar.
Aku ingin semangat.
Aku ingin semangat.
Aku ingin semangat.


Ingat ulang-ulang tiga kali boleh hadir semangat??



Ini semangka bukan semangat.

Setakat 22 September 2013 dikira termasuk entry ini.....entry aku baru ada 24. 

Sikitnya.




Bila nak mula balik rasa lemau tu ada. Tapi akan diusahakan sikit-sikit agar lama-lama jadi bukit dan blog ini kembali bersinar kembali walaupun sinarnya sedikit. 


Sekian, JUMPA LAGI. 
 

MERDEKAAA!!

Assalammualaikum wbt.....


Alhamdulillah....dengan hanya sekali lafaz terus aku sah bergelar ISTERI, dan menyandang gelaran Puan Aien. ececehhhh. merasalah sikit pangkat 'puan' kan. Kami dinikahkan pada 30 Ogos 2013 selepas waktu asar dan esoknya pada 31 Ogos 2013 baru majlis bersanding diadakan....Pengantin Merdeka.


Oh ya...Selamat Hari Merdeka yang ke-56 Malaysiaku tercinta!!



Malas nak menaip pepanjang...mari cuci mata dengan gambar-gambar yang dicilok dari kamera sedara-mara & kawan-kawan. Gambar dari OP belum siap lagi.


Sedang sabar menunggu.....hehe

SAH....:D

Tak nak pandang kamera la kekononnya...haha




Sedang menuju ke pelamin....






GAMBAR SETERUSNYA DICILOK DARI GENG KOPITIAM










.:::SEKIAN:::.



#terima kasiH kepada geng Kopitiam yang hadir.
##Selamat Pengantin Baru Rapunzel Cikilolo :D

TERPUKAUKAH AKU

Assalammualaikum wbt....



Petang Ramadhan ke 17 sedang aku berehat sebentar bersama kit kat bantal....ala golek-golek je lepas balik kerja tetiba incik tunang call suruh pergi rumah Puan (nenek incik tunang) katanya ada kecemasan sebab dia dengar Puan nangis-nangis masa call dia. Aku pun kalut semacam la....yelah mengenangkan Puan tinggal sorang-sorang je sejak pemergian suami tercinta ke rahmatullah, anak-menantu semua menetap di Lembah Klang termasuklah incik tunang aku yang merupakan cucu kesayangan yang dibelanya sejak dalam hari lagi....apa yang dah jadi ya?? Kenapa Puan nangis?? 



Tak tunggu lama...yelah nak berlama-lama buat apa, kata kecemasan. 



Sesampai aku kat rumah Puan yang jaraknya takdelah berjarak sangat.....aku tengok Puan sedang duduk menopang dagu menatap kosong sambil menangis. Sedih lak aku menengoknya.




"Kenapa Puan?"


"Habis semua duit Puan.....tadi ada orang datang dia tanya duit mana duit, Puan cakap takde tapi lepas tu Puan macam ingat tak ingat yang Puan boleh masuk dalam rumah pergi dekat beg, amek semua duit apa yang ada bagi kat orang tu.....lepas tu Puan tengok je dia jalan, dah sampai kat hujung pintu pagar baru Puan tersedar kenapa Puan bagi dia duit.....jerit-jerit panggil pun tak guna...nak kejar manalah Puan larat dah kaki sakit ni haa...." bercakap sambil kesat air mata. 



Aku siasat lebih mendalam dengan bertanya Puan mana yang Puan ingat, katanya.....orang yang datang tu lelaki, melayu, tak tinggi tak rendah, badan sedang-sedang aje, berkumis, berkulit hitam manis dan MEROKOK. Aku terus dapat agak ini mesti kes pukau menggunakan asap rokok.







Cara lelaki ni senang je....dia main terjah je mana-mana rumah kononnya nak tawarkan khidmat turap halaman dengan tar yang merupakan lebihan tar kerja-kerja menurap jalan raya berhampiran. Pada hari kejadian dari pagi bawak ke petang hujan, mana ada kerja-kerja menurap jalan ni semua....nampak benar menipunya. 


Lepas tu cara dia....kalau rumah tu ada ramai penghuni dia tak akan kacau, sebab jiran sebelah rumah Puan tak kena apa-apa walaupun lelaki tu memang dah datang rumah dia dulu, lepas tu baru dia pergi rumah Puan....agaknya dia tengok Puan tinggal sensorang tu yang dia merokok dan jalankan kerja-kerja memukaunya. Bulan puasa pun jadi jugak pukau-memukau ni. Menakutkan....macam-macam cara orang cari duit sekarang ni. 



Nak raya ni biasalah....orang cari duit lebih. Eh...selain pukau asap rokok, ada lagi 1 ilmu pukau time nak raya ni...biasanya mangsa pukauan dia ialah perempuan...nak taw apa?? KLIK SINI. 



Sekian. 



AKU DIPAKSA KAU MEMAKSA

Assalammualaikum wbt....



Lamo dah ghasonyo den tak publish papo entry. Bilo nak taip takdo idea bilo ado den maleh nak menaip lah pulak....macam-macam hal den ni haa. Takpo....ni tongah ghajin layankan ajolah. Ghajin ea kojap....maleh ea botingkek-tingkek. 



Salam Ramadhan pada yang masih meneruskan pembacaan ini....heeee. Di bulan puasa ni pasti ramai kakak-kakak, abang-abang yang berniaga secara kecil-kecil ataupun besar-besaran bagi tujuan mencari duit raya dan membolehkan orang-orang melayu kita beraya dengan adanya kueh raya, beskut raya, kerepek raya, baju raya, mercun raya, bekas kueh raya, langsir raya, alas kaki raya dan macam-macam lagilah barang yang dihujungnya kita tambah 'raya'....



Ok kalau yang meniaga besar-besaran aku yakin dan pasti mereka ni dah ada pelanggan tetap lagi sejati yang menyokong mereka sejak dari raya-raya yang lepas lagi....dan pasti juga mereka mesti mempunyai tapak perniagaan di bazar ke, tepi kaki lima ke, kedai ke kan kan.



Bagi yang meniaga kecil-kecilan yang mana segelintirnya baru nak berjinak-jinak meniaga la....aku ada perasaan corak perniagaan dorang ni yang mana aku akan kupas SIKIT melalui contoh terdekat macam kat opis aku ni la............lain tempat lain situasinya. 



CONTOH : contoh la contoh kalau ada sepuluh orang kakak-kakak opis pastu lapan orang dari sepuluh ni dok jual kueh raya pastu promote kat kalangan kita-kita yang 1 opis ni....agak-agak sapo yang nak boli tu?? sudah tentulah kami yang tak menjual ni....tak beli karang ada yang 'macam' memaksa "beli la....aku baru nak mula ni, sape lagi nak beli kalau bukan korang..." sambil sengih-sengih edar sample. Bila dah setuju nak beli sebotol "takkan sebotol aje kot...beli la 2 botol ke, 1 lagi boleh bagi kat bakal mertua...." haaaa....nampak tak permainan mereka ni. 




Ada tu jual tudung....stok tahun bila ntah aku tengok memang langsung tak berkenan, bila dah tengok-tengok atau lebih tepat dipaksa tengok sebenarnya aku memang tak nak beli la.....yelah dah tak berkenan karang beli jugak sape nak pakai? takkan nak bagi tunang aku pakai.....so aku pun cakap la tak nak, terus macam buat muka "ea...tak nak?! hmmm....takpelah dah tak nak...nak wat camne..." sambil kemas-kemas tudung yang dikeluarkan banyak-banyak tadi. 



Gambar sekadar hiasan...dari google.


Ok..ini jelah serba sedikit kupasan corak perniagaan yang bertemakan aku dipaksa kau memaksa.....kesimpulannya yang aku nak simpulkan ialah kuasa membeli ado ditangan kita sebagai pembeli, harap kita semua tabah dan kental dalam bershopping raya dimana sahaja, jimat cermat amalan mulia....takda baju raya baru pun raya tetap raya. Sekian. 




AKU TAK SALAHKAN SIAPA-SIAPA

Assalammualaikum wbt....


Izinkan aku perkenalkan adik bongsu dan kedua bongsu kesayangan sebelum melanjutkan cerita yang tak berapa nak lanjut usianya pasal baru terjadi malam semalam.



Adik bongsu dan kedua bongsu yang sedang berdiri.
Yang terduduk berbaju oren bukan adik...itu anak belaan mak a.k.a anak orang.

Lihat pada gambar cuba teka mana satu adik mana satu abang?? 



Situasi malam semalam....sedang aku bersiap nak keluar ke bandar tetiba terdengar si adik menjerit "Aku tak kacau kau kan lelaki S * * * * L" perghhhh...berdesing telinga aku. Tak pernah-pernah aku dengar ayat macam ni keluar dari mulut si adik.



Tak tunggu lama terus aku cari si adik "siapa ajar cakap macam ni???"



"Abang boy yang mula cakap S * * * * L dulu.." muka takut-takut.



Tak tunggu lama lagi macam tadi terus cari si abang "siapa ajar cakap macam ni?? kenapa cakap adik macam tu??"



"Dekat TV cakap macam tu boleh je kalau marah-marah..." 



Perghhh...masa tu aku rasa kecik besar kecik besar je budak-budak ni....mudah terpengaruh!! Nak cepat punya pasal sebab nak ke bandar sebelum hujan turun (masa tu dah bunyi guruh) aku sempat pesan "takpe...tunggu angah balik kejap lagi siap korang ea.....belum habis lagi ni" terus aku keluar. 



Balik je rumah....dua-dua dah masuk tidur.



Tengok jam.....baru pukul 8.46 malam. Kemain awal masuk tidur ya.....takpe tidurlah dulu ya sayang-sayangku berdua. Grrrrr.



#mencabar betul zaman sekarang......baru adik-adik, esok lusa entah macam mana cabaran yang menanti untuk besarkan anak-anak pula. 



JELI KELAPA BERGULA

Assalamualaikum wbt.....

"dik kenapa jeli kelapa ni kaler cokelat?" tanya seorang pakcik dengan wajah serius.

"jeli kelapa ni kaler cokelat sebab ada campuran gula melaka...." aku jawab sambil memaniskan muka seperti manisnya jeli kelapa yang dimaksudkan oleh beliau.

"Oooo i seee...." masih serius dan tekun meneliti jeli kelapa gula melaka.


:-) ----> aku sedang maintain tersenyummmm.


"dik.....yang campur gula Negeri Sembilan ada???"

Tak terjawab aku dibuatnya dan pakcik tu pun tak tertanya lagi pasal dua-dua dok kahkahkah bantai gelak.

#orang2 yang muka serius ni kebiasaannya lawak sebenarnya.

##macam2 ragam customer aku jumpa kalau kena ganti orang bertugas dikaunter!! Yeahhh...aku la admin serba boleh, serba serbi dan serba salah. Errr....JUMPA LAGI.

###ter-update juga akhirnya. Fuhhhh~

Bunyi

Assalammualaikum wbt.....

Zara...camne bunyi kucing? Meowww

Zara...camne bunyi lembu? Mooooo

Zara....camne bunyi kambing? Mbekkk

Zara...camne bunyi ayam? Kokokokokkk

Zara...camne bunyi gajah? *diam*


Tiba-tiba....gaaajahhhhh!!! Dengan penuh konfiden sambil senyum-senyum comel.

Alahai la Zara mucuk....hihi.

#try cuba test update guna hp...1..2..3

TERSALAH MASUK

Assalammualaikum wbt....


Baru-baru ini yakni hari sabtu malam ahad yang lepas kebetulan incik tunang ada balik kampung pastu dia ajak jalan-jalan kat Jonker Walk.


Sampai....tinggalkan kereta berhampiran Uptown Melaka yang berhampiran Dataran Pahlawan terus bergegas ke Pahlawan Mall......cari ATM. 


Jumpa ATM berhampiran Vincci......tengah beratur nak cucuk terasa nak ke tandas la pulak. Incik tunang dah pergi dulu, dia selesai aku pun suruh dia pegangkan handbag jap....lantas dengan pantas aku berjalan masuk ke tandas.







Masuk-masuk je...berubah terus muka aku!!
Sejak bila tandas perempuan ada sinki pelik-pelik ni???




More less beginilah......bersusun je kat dinding.

Pelik betul rupa sinki yang aku jumpa....kehkehkeh.


Dalam sesaat dua aku terperanjat otak terus bagi isyarat....TERSALAH MASUK DAAA!! Nasib takde orang kalau ada la kan kan kannn.....perghhh!! free-free je aku cuci mata. 


Sekian. Pengalaman aku tersalah masuk tandas. 


JUMPA LAGI.


PELUANG KEDUA KATANYA

Assalammualaikum wbt...


Disebalik aku sesat dalam sibuk dunia pekerjaan masih terselit ruang untuk bernafas walau sedikit. Cumanya, ruang itu aku manfaatkan pula untuk tujuan peribadi. Maka terabai tertonggeng tertunggang terbalik la blog ini jadinya. Perghhh.....alasan kalau dicari jumpa aje. HAHA. 


Tengok tajuk....peluang kedua katanya. Apa yang korang faham pasal peluang kedua?? atau dalam bahasa omputih "second chance" dalam latin "secundus potestas" dan dalam spanish pula "una segunda oportunidad".....terima kasih google translate. 







Ada orang dia sangat berharap untuk mempunyai peluang kedua.
Tapi dia tak dapat.
Kesian.


Ada orang dia sangat bersyukur bila mendapat peluang kedua.
Bila dah dapat dia cuba untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama. 


Ada orang dia anggap peluang kedua yang diperolehi sama macam sampah.
Bila dapat sekejap je berubah lepas tu ulang semula, semula dan semula.








Jadi kalau anda memerlukan peluang kedua berusaha la sehabis daya.
Kalau anda sudah memiliki peluang kedua hargailah dengan sehabis baik.


Kalau anda pesen orang yang jenis TELAH, SEDANG dan AKAN anggap peluang kedua ibarat sampah.....beringat-ingatlah tak semua orang berpeluang punya peluang.


Sekian. JUMPA LAGI.



#terasa ke?? bukan kau...tapi dia. peringatan untuk diri sendiri juga. Hehehehe.  




BABY AYAM

Assalammualaikum wbt.....




Sekarang dekat TV3 kan ada iklan berkenaan bantuan perniagaan, jadi malam tadi ada pasal penternakan ayam kampung.....nampak la sikit dorang tunjukkan baby ayam menetas dari dalam telur. Comel-comel belaka.


Masa tengok baby ayam (macam comel je baby ayam....) aku gelak sorang-sorang....mak aku pun pelik "Kenapa??! Lawak ke??" 


"Takde la....bila orang tengok anak ayam ni teringat pulak dak Farah.." HAHAHAHA....mak aku pun join gelak sekali, dapat tangkap la tu apa yang aku dok gelak-gelak tadi. 







FARAH ialah dua-pupu aku, kira anak kepada sepupu mak dan cucu kepada atuk sedara yang dipanggil Tok Ngah....rumah Tok Ngah sebelah je dengan rumah aku. Si Farah ni duduk Singapura, jadi bila dia balik kampung memang aku tahulah sikit-sikit gerak geri dia. Sekarang ni umur dia dalam 18 tahun kalau tak silap la, dah cantik pun....dulu-dulu comot.



Comot sebab lasak sangat.....suka buat benda pelik-pelik bila balik kampung, lari sana lari sini sampai berpeluh-peluh. Tok Ngah kata dekat kampung baru dia jumpa tanah jadi biarkan dia melasak....hahaha.



Start umur dia berapa tahun ntah, setiap kali balik kampung je mesti dia ajak ayah dia pergi bandar dan beli baby ayam dalam 4 @ 5 ekor macam tu untuk teman dia bermain....kadang aku nampak dia dukung la, picit-picit la, cium la, lambung-lambung la, balut dengan kain la konon macam pakaikan baju....kira buat macam anak patung.







Pelik-pelik betul budak bandar sorang ni......kalau seminggu dia dekat kampung maka seminggu tulah dia kelek baby ayam yang ayah dia belikan. Jadi bila nak balik Singapura semula.....biasanya baby ayam dari 4 @ 5 ekor akan berkurangan seekor atau dua akibat mati kelemasan, tapi kadang ada juga yang berjaya hidup semuanya. Nasib-nasib. Jadi kalau yang berjaya hidup tu akan dibela oleh Tok Ngah & Nek Ngah sehingga menjadi ayam dewasa.


"Kurrrr......kurrrrrrr...." bunyi Nek Ngah panggil ayam si Farah untuk diberi makan. 



"Kiokkk...kiookkkkk...." bunyi ayam yang ditangkap Tok Ngah untuk disembelih.



Menjadi kebiasaan setiap kali ayam disembelih itu tandanya keesokkan harinya Tok Ngah & Nek Ngah akan berangkat pergi ke Singapura melawat cucu kesayangan mereka....FARAH. Siap ada bekal lauk ayam lagi.



"Kelassss.....kau Farah" 



Beginilah kitaran hidup baby ayam si Farah. Sampai umur dia 14 tahun macam tulah baru stop beli baby ayam....ayam-ayam yang ada sekarang semua dari baka-baka ayam yang dulu-dulu. Sekian. JUMPA LAGI.

TERKILAN

Assalammualaikum wbt....


Apakah ubat yang mujarab untuk mengubat rasa ke-terkilan-an terhadap sesuatu perkara yang terjadi dalam hidup kita?? Bergantung pada keadaan ye dak??


Bila dalam entry aku makan bola tenis....Cekgu Bundle "#aku lama tak makan coconut shake la aien..agak2 bila ko sudi belanja aku..lani gak aku datang melaka..haha" HAHAHAHA. Ya..belanja ek? Kalau nak tahu setiap kali aku terlalu depan Coconut Shake Klebang tu setiap kali itulah ramai berderet orang beratur, takpun tutup ke....terkilan aku sebab tak pernahnya dapat pun nak beli setiap kali aku pergi. :(




Google jelah yang dapat.


Takpe...terkilan yang ini boleh diubati dengan mencuba lagi sampai dapat beli. Ikut pada rezeki. Takpun aku ingat nak try yang dekat Batu Berendam lak...dengar cerita sana pun boleh tahan. InsyaAllah satu hari nanti pasti merasa juga...cuma cepat atau lambat jelah. Positif aien!! 






Tinggalkan pasal coconut shake. Bagaimana pula dengan rasa terkilan tak dapat jumpa seseorang yang ingin kita jumpa kerana berhalangan??



Pada 18/02/2013......Cik Nan.....ayah kepada kawan baik aku sejak dari zaman hingusan telah kembali ke rahmatullah. Aku terkilan masa arwah diserang strok dan koma....aku dah sampai depan pintu masuk ICU Hospital Besar Melaka, tapi tak dibenarkan masuk melawat memandangkan keadaan arwah sangat kritikal.


Saat itu ketika itu aku hanya mampu berdoa pada Allah
Sedihnya hati hanya DIA yang mengerti.


Allah lebih menyayangi Cik Nan. Innalillahiwainnailaihirojiun......sesungguhnya dari DIA kita datang dan kepada DIA kita kembali, Al-Fatihah.


Aku hanya dapat melihat sekujur tubuh Cik Nan diselimuti kain batik lepas diruang tamu rumahnya....lepas ni takdelah main balas-balas hon setiap kali terselisih di jalanan. Takde lagi gurauan Cik Nan yang aku anggap macam ayah sendiri "Olen...pakcik garang ke?? takkan...hehe. pakcik garang dengan anak-anak pakcik je..." 





#Untuk terkilan yang ini ubatnya sedekahkan Al-Fatihah....semoga roh arwah dicucuri rahmat.

#kawan baik aku yang anak arwah Cik Nan ni nama dia Fateha....aku pernah buat entry pasal dia dulu tapi malas nak godek cari link.

#Fateha ni anak sulung...3/3/2013 ni dia nak kahwin. Berat betul dugaan dia. "Teha...semoga kau tabah ya sayanggg..."



MAKAN BOLA TENIS

Assalammualaikum wbt....


Merata tempat aku pergi cari idea nak karang entry baru dan akhirnya ketemu jua setelah pekena Bola Tenis semangkuk. Hamboih....selera tak agak-agak, ini Aien ke Alien??? HAHAHA.



SUMBER : Google jelah seperti biasa


Betul la ini Aien pasal aku makan Bakso Tenis bukannya Bola Tenis yang betul-betul pun, tadi tu acah mak enon pagi-pagi makan timun je. Hehehe. Mari nak cerita.....bagi penggemar Bakso agak terbaik kot, dia punya bebola daging betul-betul "besauuu lerrr" bak kata orang melaka. 



SUMBER : Google jelah seperti biasa


SUMBER : Google jelah seperti biasa


Pilihan pula pelbagai kalau nak pekena Bakso ni....mee, yee mee, wantan mee, bihun, kuey teow, dll. Harga pun bermula dari RM4.00 bagi yang biasa kalau tak silap dan paling mahal pun RM6.50 juga kalau tak silap sebabnya aku hanya perasan betul-betul harga Bakso aku je RM5.50 semangkuk ada seketul bebola besar bola tenis dan 5 biji lagi yang saiz normal.


Kalau tak minat Bakso tak mengapa sayang-sayang semua....pasal ada makanan goreng-goreng lain dan kalau nak kelainan boleh cuba Nasi Goreng Ayam Berlada....perghhhh sodap!! tapi podehhh!! Hehehe. Lokasi kedai ni betul-betul terletak di seberang jalan berhadapan pintu masuk utama Hospital Besar Melaka.



Ok...ini jelah nak cerita. Sekian. JUMPA LAGI.

BUKAN SENANG NAK SENANG....TETTTTT~

Assalammualaikum wbt...



Tolak tepi bulan februari maka ada lagi 6 bulan untuk aku membuat persiapan tetttttt. Cerrr teka...cerrr tekaaa apa 'tetttt' tu. HAHA. "Mengada kau aien...."



Sekarang aku dah mula rasa debaran bakal menjadi perantin.....orang kata tempoh 6 bulan ini sedang elok la nak buat persiapan kan kan kan. Lagipun ujian saringan HIV pun valid 6 bulan...tapi ujian ni nanti dulu la, pasal yang ni aku rasa masih awal lagi kot. Hehehehe.



Sebelum ni tak rasa berdebar sangat pasal masih rasa "ahhh..lambat lagi. still have time mehhh..." tapi bila semalam dah deal dengan pihak katering tetapkan tarikh, menu dan bincang itu ini dengan sebut harga berjumlah sekian-sekian yang banyak tuh aku rasa....fuhhhh!! berdebar. Tak pasti la berdebar sebab jumlah RM yang kachingggg kachingggg bakal mengalir atau memang betul ya berdebar nak nikah kahwin ni. "konpius kita taw..." 



Hooray!! hati manyak sinang kata orang.
Selera makan bertambah...ukur lilit pipi pun sama bertambah. grrrr.

#maap ler sesak mata memandang...bukan selalu tepek gambar sendiri.



Lopeh ni nak jumpa dengan mak andam lak. Bakal bertambah debaran dengan bunyi kachinggg kachinggg....ternyata bukan senang nak senang ni. HAHA. Majlis nak buat sesimple mungkin pun susah juga bila melibatkan ramai pihak....hadapi je dengan senyuman dan makan. Eh! Tak tak...makan tu kena kurangkan sikit, ramai dah tegur betapa pesat membangunnya aku sekarang. Sekian. JUMPA LAGI.



RANCANG

Assalammualaikum wbt....


Sejak kes aku dimarahi isteri orang aku telah pergi membawa diri ke Johor untuk memujuk hati yang lara. HAHA. Hamboih...drama sangat. Takdelah...memang kebetulan aku nak pergi Johor ikut perancangan dan kejadian dimarahi itu pula tak dirancang. Heee.






Tangkak - Kluang - Masai - Pasir Gudang merupakan lokasi persinggahan sepanjang 2H 1M aku berada di Johor atas urusan kerja plus peribadi sikit. Paling teruja aku pergi KLUANG la.....tempat jatuh masa kanak-kanak dulu. Setelah hampir 17 tahun aku tinggalkan Kluang akhirnya bila dapat jejakkan kaki semula membuatkan darjah keterujaan sangat tinggi sampai kembang kempis hidung tak ingat dunia.



Oh. Ya...bila lalu kat depan Taman Universiti pula yang terletak in between Skudai and Pulai kalau tak silap (sorry kita lemah sikit keadaan geografi Johor...hafal Melaka je. HAHA) otomatik Kak Liyaa Mf dalam kepala otak. Pastu tersinggah pula dekat Plaza Angsana yang kebetulan ada Pameran Pengantin sedang berlangsung. Punyalah berharap dan merancang nak pergi yang dekat Melaka sekali terpergi kat Johor punya pameran. 



Banyak betul kejadian yang tak dirancang dan yang dirancang berlaku sepanjang aku berada di Johor. Ternyatalah dalam hidup ini kita sebagai manusia hanya mampu merancang dan Allah s.w.t yang menentukan segala perkara yang menjadi ketentuan-Nya. Sekian. JUMPA LAGI.


INSECURE....KAH??

Assalammualaikum wbt....


Petang semalam ada 'sesuatu' berlaku.
Bos tanya mana tukang kebun.
"Ada kat belakang sana...."
Bos pergi ke arah yang aku tunjuk cari-cari tak jumpa.
"Mana? tak ada pun!"
Aku pun bergegas la ke arah telefon opis...nak call je senang.
"Ntah mana-mana je menyorok ni....grrr" hati aku bercakap sambil tekan nombor.
0123456789....kringgg kringgg kringgg..."Hello Incik M***** ada kat mannn..."



Belum habis sudahkan ayat tanya "kau sape ni cari-cari laki aku hahh!!!"
Perghhh...garang gila suara yang menyambut.
Berdesing telinga aku.
"Eh..ni bukan nombor Incik M***** ke??" Tanya aku naif.
"Kau buat apa cari dia..ni aku bini dia, kau siapa hahhh?!!"
Terkulat-kulat spora aku pandang telefon opis kaler merah.






"Errr...bos yang cari Incik M***** saya call je nombor yang ada dalam simpanan opis ni. Mana la saya tahu ni nombor puan....Incik M***** yang bagi kat opis nombor ni!!!" Aku pun dah mula meninggi sikit suara sebab nak lawan suara lantang orang disebelah sana. 



Masa aku bagi penjelasan dia dok pot pet pot pet serupa bertih janggung kena bakar. GILA!!! Laki ang yang bagi nombor ang kat opis pergi la marah laki ang. Arghhh!! tension aku kena sembur tak pasal-pasal...bukan salah aku!! Aku terus letak ganggang pastu aku cakap la kat Bos...tapi Bos gelakkan aku. Perghhh...double bengang aku dibuatnya.



Pastu selang beberapa minit Incik M***** mula menampakkan dirinya. Aku pun tanyalah kenapa bagi nombor bini dia kan dah menyusahkan orang. Incik M***** boleh sengih-sengih serupa kerang busuk, dia cakap dia tak ingat nombor dia sendiri. Hmmm....apo nak dikatokan laie. 





Aku hanyalah mangsa keadaan. Tak pasal-pasal je kena semburan bini orang yang super garang. Ini baru salah faham. Perghhh...menusuk kalbu. Balik rumah aku ngadu kat kakak aku pastu dia cakap apa "sabau jelah....agaknya Incik M***** pernah ada skandal dengan mana2 perempuan kot, itu yang bini dia rasa insecure dan bertindak macam tu...." Apo-apolah. 


Sekian. Jumpa lagi.


MISTERI ACIK CHOBIT

Assalammualaikum wbt....


AWAS : Entry panjang gara-gara 5 hari blog sepi tanpa entry baru. HAHAHA.


Selamat berhari sabtu semua-semua. Tadi kita keluar sekejap pergi tengok motor dekat bengkel, tapi boleh tak siap lagi dari semalam hantar...geram je rasa. Janji siap sebelum tengahari. =_=" Bila dah geram jadi malas nak tunggu lama-lama kita balik rumah sekejap sebelum masuk opis balik. Dekat rumah ada anak buah....tengok dia ceria semacam je baru bangun tidur. Matahari dah tegak baru dia bangun, ini semua sebab malam tadi dia susah tidur gara-gara Acik Chobit.



Siapakah Acik Chobit??


Entah la....Seisi keluarga aku memang tak kenal.


Misteri kan??? Hehehe.


Ya memang misteri pun. Malam tadi aku tidur mati tak sedar apa pun....pagi tadi nak pergi kerja baru tahu mak cerita. Agak kecoh la malam tadi gara-gara Acik Chobit ni.



Sebenarnya dah dua malam berturut-turut Acik Chobit ni kacau anak buah aku si Rara (umur setahun berapa bulan ntah....). Pasal dah dua malam kena kacau pun aku baru tahu...kesian betul aku, asik ketinggalan je. Anak buah aku si Rara ni dah boleh bercakap cuma kadang pekat juga pelat baby dia tapi kami semua masih boleh faham dia cakap apa. 



Gambar cilok dari Google. Saje je nak hias cerita...hehehe




Orang kata kanak-kanak memang tulus suci murni tak pandai menipu tapi ada juga yang kecik-kecik cili padi kadang jadi lada benggala terus...sudah pandai menipu / reka cerita. Tapi aku percaya Rara bukan lada benggala sebab peringkat umur macam dia masih lurus lagi.



Orang juga kata budak-budak ni boleh melihat apa yang orang dewasa tak nampak....makhlus halus. Rara ni pulak lain pesen sikit, kalau aku cerita tak semua orang percaya....tapi takpelah aku cerita juga dan terpulang pada korang. Dia bukan setakat boleh nampak...dia juga berpakej boleh dengar dan cakap sekali dengan apa yang dia nampak. 



Mula-mula bila ada sorang hamba Allah yang pandai mengubat berkonsepkan perubatan Islam cakap Rara ni macam lain sikit kitorang semua tak percaya. Tapi oleh kerana dah terlalu kerap insiden kecil berlaku yang menunjukkan dia lain macam seperti apa orang tu cakap....nak tak nak kena percaya. Lagipun kami semua sedar kita ni berkongsi dunia dengan benda yang kita tak nampak. :D



Insiden kecil yang aku maksudkan selalunya dia akan pandang tepat dekat mana-mana arah benda tu duduk dan bila ditanya siapa dia akan cakap "kawan ayah...." itu merujuk pada lelaki kot pastu kadang "kawan mama..." jantina sebaliknya.



Kalau benda tu rupa paras elok sikit dia tak takut...kalau yang ganas2 sikit dia akan merengek sambil cakap "aya takut...takut....muke ye tu.." 



Gambar sekadar hiasan semata.



Kadang dia slumber je "meh shini meh..." takpun "jom la shini..." kalau siang takpe ini tengah malam orang nak tidur. Seram dibuatnya. Macam kes Acik Chobit ni...adik aku yang kena. Dia tengah melayan Rara dekat ruang tamu masa malam kejadian....tiba-tiba Rara pergi dekat tingkap siap dengan gaya bersungguh nak buka tingkap, bising mulut dia "mateh (mak teh) ada acik nak mashuk..." adik aku layan jelah "Acik mana ni??" Rara masih pandang tingkap "Acik Chobit...." Adik aku gelak-gelak sebab kelakar nama chobit tu tapi tak lama kemudian bulu roma dia meremang tiba-tiba. Rara lak tak dapat buka tingkap dia pergi kat pintu dan intai dari celah bawah daun pintu sambil mulut dok cakap apa ntah "Acik Chobit....bla bla bla.." terus adik aku angkut dia ke tempat lain.



Siapakah Acik Chobit?? Misteri. Masuk malam kedua jadi kecoh sebab Rara tak tidur-tidur walau mata dah layu habis sampaikan kena panggil sorang hamba Allah datang mengubat dan memagar kawasan. Tak cukup pagar dawai agaknya...hehehehe. Jadi kena la pagar memagarkan sebab kali ni lain macam sikit pesen makhluk yang datang melawat Rara.



Rara mungkin ada six-senses kot. Kitorang suspek sebab dia macam tu...errr dia anak sulung dari pasangan ibu bapa yang juga merupakan anak sulung. Kakak aku sulung abang ipar aku pun sulung. Hmmm...ada kena-mengena ke?? Tak kot. Takde apalah kan...hehehe. Korang percaya ke bila dah baca sampai sini??   



Sekian. Maaf panjang....ada ke yang baca??? Takde kot. JUMPA LAGI.