MENTADAK MENTADU

Assalammualaikum wbt...


Kamu orang bangun tidur pagi-pagi subuh tadi ada tak tetiba je rasa penuh bersemangat waja gitu?? ADA??! Wahh...kalau macam tu kita geng la. HAHA. pasal pagi Jumaat yang indah ini aku terbangun dari tidur dengan penuh bersemangat waja. Celik2 mata je terus luas biji mata ni...takdelah nak kejap-kejap terlelap sampaikan tertidur balik macam pagi2 sudah. Hehehehe.


Mentadak mentadu macam mana Aien tidur malam tadi??? 


"Manalah aku tahu...tak tengok pun dia tidur malam tadi...."


Alhamdulillah masih bernyawa dan diberi peluang untuk menikmati dunia. Pasal mentadak mentadu ni rasanya ramai je pernah bermain tanya kat mentadak macam mana si polan si polan ni tidurkan??? Dulu masa zaman hingusan aku suka tanya mentadak...pastu bila mentadak tu gerak2 macam main gosok2 tangan dia konon2 sebagai respon terus aku bantai gelak ramai2...yelah biasanya main tanya mentadak bila ada dengan orang lain macam adik-beradik ke, sepupu-sepapat ke, kawan-sahabat ke....haaa macam tu. Hehehe.



Gila nak tanya sorang2 masa berdua-duaan je dengan mentadak mentadu ni...buatnya mentadak bersuara mahu demam seminggu tak kebah. HAHA. Just kidding....ini permainan budak2 jelah....ke ada kakak budak, mak budak, abang budak dan ayah budak percaya??? 



Sekian. JUMPA LAGI.

44 comments:

  1. Replies
    1. pelik kan nak tnya kat menatang tu plak cara kita tido..bukan2 je orang dulu2 reka..ekeke..tapi aku tak pernah la tanya betul2..lagipon aku tak suka serangga...hahaha...

      Delete
    2. TAk suka ke takutt!! Kehkehkeh...

      Delete
    3. hmmm...aku syak Cekgu Bundle takut la. bukan tak suka. ngehehe.

      Delete
  2. tak pernah pulak main macam ni. kalau la dia bercakap, pengsan terus agaknya. hahahahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo..ada yg tak pernah ek. maknanya tak meluas sangat la permainan tanya mentadak ni...hehe. ya kalau bercakap misti pengsan terperanjat...hahaha

      Delete
  3. Owhh.. dulu time kecik2 ada bela mentadak ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak bela pun Zwan...selalunya mentadak ni mai masuk rumah tiba2. so kita main tanya jelah time dia masuk..hehe

      Delete
  4. menatang ni, dulu time ak budak2 inecent, ske sgt main. letak kt badan, tgk dia jalan2..tp, err time kecik2 ak dgr, menatang ni boleh tunjukkn arah kiblat..lupa lak aku betul ke tak ak dgr tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah..siap letak kat badan! hehe. yg tunjuk arah kiblat tu pestime aku dengor ni. so tak tahulah betul ke tak.

      Delete
  5. dulu abg remy gigih jugak main dgn menatang nie... zaman dulu mana ada pc game atau hp..itulah dunia kiteorg.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. kan...permainan kita dulu2 ni.

      sebabkan kita dulu kecik2 celik mata je terus berhambat main kat luar rumah. macam2 kita explore....tu yg serangga pun jadi je buat main.

      Delete
  6. dulu2 kecik2 percaya jugak . tapi xberani nak tanya sebab geli punya pasai . Bhahahaha :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. geli punya pasal tak dapat nak main tanya2 ek.

      Delete
  7. comel je.. haha teringat ceta upin ipin.

    ReplyDelete
  8. Heeee... kakak dulu pun main macam tu Aien. Tapi sekarang macam tak nampak dan serangga ini. Kalau ada tak tahu berani tak nak pegang macam masa kanak-kanak dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu selalu jumpa kan kakak. sekarang macam jarang nampak...atau lebih tepat macam dah bertahun tak nampak. belalang selalu jugak nampak...

      Delete
  9. mak akak ajar bnda ni..bila dah besar baru tau tertipu...haha

    ReplyDelete
  10. tak pernah lak main tanya2 camtu. tp pernah dgr adik2 tanya 'mentadak mentadu tak abis2 lg ke berdoa?' huhu.. nak gelak pun ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah..soalan ni pestime dengar...misti sebab tangan mentadak tu macam dok tadah je kan. haha

      Delete
  11. Hahahaha! Kenangan zaman kecik2!
    Dulu aku pun ada main mentadak mentadu aien..
    Sebab aku tak takut serangga macam Bendulu :p
    Hewhewhew...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wakaka. geng la kita Syida! aku pun macam kau tak takut serangga macam Cekgu. hehe

      Delete
  12. awak buat saya pula yang berfikir..hahahaha.. macam mana agaknya mentadak ni tidur kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm...kan Boni. macam mana ek? selalu tanya pasal orang. cer tanya dia tidur camne. haha

      Delete
  13. saya semangat pergi kerja arini..sebab hujan..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeayy. tahniah H. akhirnya kau tak kempunan pun. haha

      Delete
  14. Replies
    1. boleh jadi. tapi pada yg cuti weekend la.

      Delete
  15. semangattt aihh tanya mentadak . oh ya mentadak tu belalang kan ? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mentadak mentadu. belalang tu belalang...haha.

      Delete
  16. Kalau jumaat aku pun selalunya akan lebih bersemangt..sbb nak weekend haha

    ReplyDelete
  17. aku pon ske main natang ni

    mcm mana aku tdo? haha

    ReplyDelete
  18. haha...selalu gak men bende alah nih..pstuh gelak kalau mentadak nih buat aksi pelik2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan. gelak2 sebabkan aksi pelik tu jadi bahan nak bahan orang yg kita tanya...haha

      Delete
  19. Dezee pernah main juga mentadak mentadu ni masa kecil..lagi satu pancing semut guna batang rumput kat lubang dia..sweet memories.

    ReplyDelete
    Replies
    1. main pancing semut pun pernah gak...bersila atas tanah ngadap lubang semut. haha.

      Delete
  20. Replies
    1. alolo. takut ya...takmo main tanya mentadak. cuba dekat belalang lak. haha

      Delete
  21. haa fevret kot main mentadak mentadu ni hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah. kemain fevret je Na. hakhak. best kan men tanya2 ni.. Zzzz

      Delete