SEPERTI DIJANGKA

Assalammualaikum wbt.....


*BACA SAMPAI HABIS*

Aku sedar yang aku perlu telan dua kemungkinan yang akan terjadi bila aku upload sekeping gambar pertunangan di FB untuk dijadikan DP.



1. "Bila ni...tak jemput pun??"

Seperti dijangka memang ada pun yang bertanya....hati orang ni macam-macam sikit2 nak touching. Macam kes aku ni adalah sorang kawan yang aku tak berapa nak rapat sangat komen "ble ni? xjemput pn." aku pun terus PM dia cakaplah buat kecik2 antara family je nanti kahwin baru jemput kawan2 tapi dia senyap je. Tahu-tahu dia dah post dekat wall dia "nape skang rse cm jauh je dgn kwn2 ek...urrmm....xpe la.xnk pkr sgt la.". Maaflah kawan...aku hanya manusia biasa penuh kekhilafan dan kekurangan.






#aku kalau orang tak jemput takdenya aku bertanya pun...aishhh segan la macam tak malu lak bertanya kenapa tak jemput. Kalau korang???



2. "Orang baru ke??"

Seperti dijangka juga....ada juga yang bertanya. Tak faham aku dorang ni buat-buat tak faham atau memang betul-betul tak faham akan soal JODOH. Puas nak bagi jawapan klise tapi sememangnya itulah jawapan paling relevan. Takkan nak bongkar kisah lama "aku dengan yang lama takde pape dah sebab...bla bla bla....". Tapi awal-awal aku dengan Incik Tunang memang dah bersedia dengan soalan ni memandangkan sebelum ni masing-masing ada kisah cinta lama yang tak kesampaian. 


Jaga tepi kain sendiri la kawan....


#Kadang orang yang suka jaga tepi kain orang ni memang tak faham bahasa. "Don't judge me, you don't know the truth....." ontok-ontok sudah. 


Sekian. JUMPA LAGI.


EDIT : Aku juga SEDAR bahawasanya pasti akan ada yang mengutarakan komen "Seeloknya pertunangan itu dirahsiakan / tidak dihebohkan..." Ya.aku tahu. Terima kasih pada yang mengingatkan.  Aku manusia biasa yang penuh kekhilafan....niat aku sekadar berkongsi kegembiraan semata-mata. Sebetulnya Allah s.w.t yang tahu niat dihati hamba-Nya..jadi kalau korang nak bersangka bukan-bukan suka hati koranglah. Hahaha. Ikutkan aku tak nak upload tapi sepupu aku dah tag gambar aku dengan dia....ramai LIKE ramai KOMEN dan ramai juga PM tanya macam-macam jadi aku ambil keputusan untuk upload sekeping sahaja gambar aku berdua dengan Incik Tunang pula untuk menutup segala pertanyaan dari orang-orang yang suka bertanya. Masa aku klik je button upload memang hati kering aku persetankan sahaja suara-suara sumbang yang telah, sedang dan akan berkata-kata....well mulut manusia biasalah. Hehehehe. Cuma kehadiran entry ini sekadar menjelaskan isi hati aku yang sedang elok berbahagia kini. 

(Mohon baca dalam nada damai, aman dan permai) 


49 comments:

  1. Untuk cerita 1. Akak pun sama, biasanya takkan tanya. Setiap org ada org2 penting tersendiri dlm hidup dorang. Dan yg pasti kita bukan merupakan org penting bagi sume org. Better kita hargai org yg sebenarnya anggap kita ni penting, kdg2 kita tak sedar & tak hargai pun. Lagipun, chill laa. Tunang je pun. Biasanya mmg org buat kecil2an, takkan nak ajak sume. Even kalau kawen pun, kalau org tak jemput, patutnya kita yg kena pikir kenapa org tak jemput kita, bukan pertikaikan. Kan Aien? Kdg2 takde reason apa pun, maybe org tu terlepas pandang je, so just bersangka baek dah la. Kan Aien? Kalau bestfriend, ye la kut nak terasa siket, tp still kena bersangka baek. Hehehe.

    Panjangnya komen. Malas nak baca semula samaada ayat tu boleh difahami ke tak. Biasanya baca semula tp kali ni tak sbb td dah baca semula masa half way pun dah pening. Macam belit2 je :P

    Untuk cerita 2. Yurp2! Kalau boleh jangan la ditanya. Kecuali kalau org tu bestfriend kita & kita yakin yg org tu mmg nak berkongsi cerita ngan kita. Selaennya, tak perlu la nak spoilkan perasaan org yg sedang berbunga utk ungkit semula kesah cerita lama. Sbb kwn akak pun, ada kes camni. Bercenta lama2 ngan org laen tup2 akak tgk kawen ngan org laen. Akak tak tanya tp ada la korek siket2 drpd kawan yg agak rapat. Bukan nak korek cerita sgt pun, saje2 nak tau sbbnya dulu couple tu dedua kawan akak. So, agak terasa sedihnya bila relationship dorang terputus di tengah jalan.

    Banyak pulak point nak cakap. Komen overlimit takde kena bayar penalti kan Aien? Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Liyaa, kau komen ke kau up satu entri ni? Kahkahkah..

      Delete
    2. LYAA NI CM NAK BUAT ENTRY PULAKK
      HAHAHHAHAHAAHHAAHAHA

      Delete
    3. nice entry Liyaa..eh..maksud aku, nice komen..kahkahkah

      Delete
    4. seperti dijangka..ramai yang frust terjun KB Mall kan aien..

      Delete
    5. nice komen kakak. hehe. ok kak...betul2 belit pun kita masih boleh hadam lagi. setiap antara kita ada orang2 penting dalam hidup kita. nak ajak semua tak termampu jadi ajak mana2 yang berkepentingan je. lagipun tunang aje kan... :D bersangka baik jelah kalau orang tak ajak. lagipun kita memang tak ajak ramai...ingatkan dia faham. sekali touching lebih2 lak. hmmmmm.


      agak2nya kawan kita yang bertanya tu macam Kak Liyaa kot...sedih sebabkan kenapa tak jadi. yelah kawan-kawan. ramai juga yg kata bercinta dengan orang lain kahwin dengan orang lain....soal jodoh susah nak diperbahaskan. silap2 takut tersilap kata. hanya yg melalui pasti lebih mengerti.


      #xde overlimit. kalau ada pun cas doploh sen jep. :P


      Delete
    6. ramai terjun KB Mall punya anak tangga aje kan cekgu. ala...1 anak tangga je. hihi

      Delete
    7. hahaha.. liyaa buat mini entry ni.. syabas liyaa

      Delete
    8. Naseb baek doploh sen jep. Naseb baek Aien memahami akak yg tak bekerja ni. Hehehe. Btw, doploh sen pun masuk buku 555 ya Aien :P

      Err naseb baek akak tak up gambar kat komen tu. Kalau ada gambar bagai, lg panjang rasanya drpd entry Aien. Over kan? Huuuuu -__-'

      Korang sume jangan la buat aku rasa serba salah -__-"

      Delete
    9. Payeh, kau cakap mini entry tu rasa macam comel je berbanding org kata aku buat entry tambahan. Hakhakhak

      Delete
    10. HAHAHAAHHAH tgk tu suka over hahahaaah
      okbai lyaa

      Delete
  2. Kenapa tak jemput? Hahaha...
    Kalau aku pun aku diam je, org tak jemput takkan nak tny2 kan...

    Yg ke2 tu, aku pun taktau nak kata apa..
    Jwpn klise tu jugak kot aku jawab kalau kena kat aku...

    Apa2 pun sabar ye aein..Kau tgh darah manis..Hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa ntah...haha.


      kalau aku pun diamkan aje Syida. jawapan klise tu bukan apa, itulah sebenar maksudnya kenapa dan mengapa ianya terjadi. :D


      aku sabar je Syida...dogaan dan cobaan belaka ni.

      Delete
  3. ALAA AIEN XYH FIKIR SGT LAA..
    MANUSIA NI MG CAMGINI
    KLAU XJEMPUT TANYE JEMPUT XDTG
    \
    LAGIPUN MMG SETAHU NA KALAU TUNANG MMG BUAT FAMILY2 JE KAN..

    AIEN BE HPY JE YE *SMILE


    *harap2 commnt Na lagi pjg dar lyaa*

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) sokmo ya Jna. hehehe.


      susah nak puaskan hati orang ni Jna. ada je tak kena. yelah tunang aje buat family2 selalunya kan. ada je yg tacing2. lomah den.


      *komen Jna pendek sikit je dari K.Liyaa. huhu

      Delete
    2. DAHH MENYAMPAH DGN LYAA OKBAI FOREVER LYAAAA

      Delete
  4. ehhh Aien dh kawin???? xjemput pun..kih3 gurau je...anyway,best wishes 4 u guys..buat xtau je dgn kata-kata kawan2 yang xberapa mcm kawan tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. bergurau pula ya. thankz ya Ku Azhar :D


      yelah sekarang ni memang buat tak tahu jelah lepas dah terangkan pun masih nak tacing2. grrrr

      Delete
  5. hahaha ! xyah lyn org camtu !

    ReplyDelete
    Replies
    1. baiklah teha. memang tak layan pun lepas dah terangkan masih nak tacing2. hmmm

      Delete
  6. x per, tunang tunang nie x harus diheboh pon kan..

    janji hari kahwin nanti jemput la...biar kawan2 aien puas hati..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. tak patut dihebohkan. kita tahu tu semua. tapi kita tak heboh sakan pun orang tetap heboh. contoh sepupu kita yang tag gambar...ramai2 LIKE ramai2 KOMEN dan ramai2 PM tanya macam2.


      kalau tak kita heboh...orang lain hebohkan. :D


      Delete
  7. mungkin sebab tu kita digalakkan menyembunyikan hal pertunangan....errr, maaf...bukan salahkan ain...masa adik bertunang dulu pun mcm2 suara sumbang kelurga...ye la, kita buat majlis kecik jerr...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya Kak Ma. kita faham. sebetulnya memang tak nak heboh tapi seperti kita balas komen diatas. hehehe.


      apa pun kita buat...tertutup ke terheboh ke kalau dah mulut manusia yg tak macam tempayan boleh ditutup2 tetap heboh juga. :D


      Delete
  8. Takpe. Lagipun majlis pertunangan je kot. Seeloknya tak perlu lah diperhebahkan seperti yang dituntut dalam Islam sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya Mieya Atiera. :D


      tunang aje kot. kita tahu tu. :D

      Delete
  9. Alahai kakak pulak suka kalau baca N3 kawan blogger bertunang/kawen/dapat baby semua kakak suka sebab ini berita yg indah. Khabar yg baik tak salah diberitahu tapi kalau yg tak baik sebaiknya jgn dihebahkan tak gitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kakak. lebih elok kita kongsikan berita gembira daripada berita sedih....yelah sedih2 ni macam tak best pulakkan. mempengaruhi mood orang. entah la kakak...

      Delete
  10. congratz aien.. ngee ~

    takyah pedulikan orang.. mulut manusia tak boleh ditutup...

    aku baca ngan nada aman damai ,, sejuk je trase perut ngan usus sekali.. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. thankz Payeh Kuced :D


      tak pedulikan pun kadang terkesan juga secara tak langsung. mulut orang ni berbisa. kata2 lebih tajam dari mata pedang...betul la tu.


      sejuk perut dan usus...jangan membeku sudah. aiyakk!!

      Delete
  11. lumrah..kita tidak boleh memuaskan hati semua orang. cukup, jangan dilayan perasaan lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baiklah Anim. memang betul pun nak puaskan hati semua orang macam nak penuhkan tempayan yang bocor je. isi2 kosong jugak akhirnya.

      Delete
  12. hmmmm.. saya pun rasa macam makin jauh daripada kawan2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alooo...pasai pa Boni? sabar k. ada kot sebabnya tu.

      Delete
  13. hahhh.. pedulikan mereka aien. mana boleh nk jaga hati semua org. faham2 jela kan kalau tunang mmg majlis utk family & kwn rapat je. yg penting aien happy. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya Chic Na. yang penting kita happy kan...semua pun selamat dengan kedua belah family pun berbahagia sekali. hehehe.

      Delete
  14. Replies
    1. serba salah dengan orang yang tak rasa serba salah tanya macam2.

      Delete
  15. its okay dear. semuanya da selamat rite. Yang pnting aien happy.

    Nanti kawen jemput aina tau. jgn lupa! =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. semua dah selamat dan happy. thankz dear :D


      insyaAllah Aien jemput Aina :D

      Delete
  16. Bertunang? Tahniah ya... Hati hati dengan dugaan di sepanjang tempoh pertunangan ini :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup. thankz incik :D

      akan berhati2..harap2 semuanya ok.

      Delete
  17. sabar lah aien...... jodoh semuanya tuhan yg tentukan..... bercinta sakan belum tentu kejinjang pelamin...kenal baru semalam belum tentu tak bahagia selamanya...... itu kuasa Allah.... jgn layan sangat benda2 yg remeh tu...apa yg penting....fokus dgn sidia dan rancang sebaik mungkin hari bahagia nanti..... abg remy doakan segalanya dipermudahkan.....

    ReplyDelete