Kisah Gerhana Bulan Versi Aien Not Alien






Malam tadi aku tengok Gerhana Bulan bersama-sama ahli keluarga tercinta dan juga jiran tetangga. Meriah habislah dengan masing-masing melepak atas pangkin, atas tangga dan juga atas tunggul kayu pokok rambutan yang baru ditebang 2 bulan yang lalu. Errrr... Tahun 2012 sudah beberapa kali berlakunya gerhana?? 



Sewaktu kejadian masa aku mendongak ke langit bulan memang tidak kelihatan langsung, bintang-bintang  pula menyorokkan cahaya.... aku hanya nampak langit yang kosong. Sebenarnya saat aku pandang tu masa bulan berada pada Fasa Maksimum : Bulan berada separa dalam "Umbra". Satu perkara yang aku turut perasan malam tadi, langit dalam keadaan cerah walaupun matahari sudah terbenam sepenuhnya. Subhanallah.. Ini semua tanda kebesaran Allah S.W.T.


Umbra : The darkest part of the earth shadow.
Sumber : SINI






SUMBER : Google



Agak lama juga bulan dalam kedudukan umbra, tunggu lama-lama asyik kena serang nyamuk je mana boleh tahan, terus masing-masing masuk rumah. Adik je yang rajin sekejap-sekejap keluar masuk rumah nak tengok bulan. Sekian. JUMPA LAGI.



9 comments:

  1. duk luar umah bersantai la gamaknye

    ReplyDelete
  2. wahhh x sempat nak tgk semalam

    huhuhu

    ReplyDelete
  3. Kakak sekeluarga sebenarnya keluar makan dan shopping selepas maghrib. Ada juga dongak-dongak tapi langsung tak nampak Aien..

    ReplyDelete
  4. abg remy tak perasan, cuma remy perasan smlm tido , cahaya bulan terang sangat.......selalu tak cerah camtu......

    ReplyDelete
  5. usikh..umbra pumbra??saya fes time dengar..

    ReplyDelete
  6. aku tak nampak langsung.. puchong ni gelap je aku tengok.. bulan pun tak nampak cahanya.. bost aku cakap semalam bulan sangt cantik.. aku dah mis..

    ReplyDelete