ASAL USUL IKUT SUKU





Pagi yang sejuk sebab hujan. Aku dengan malasnya melangkah pergi beli sarapan tempat biasa. Orang tak ramai seperti selalu, kemungkinan besar masih berselubung dengan selimut. Atas faktor orang tak ramai maka Mak Cik yang jual sarapan berkesempatan tegur "Ko anak sapo??"



"Kalau cakap nama mak mungkin tak kenal kot, saya cucu Nek Long Rahmah...."


"Ooo...makno ea cicit Sidang Hassan!! Apo lak den tak konal....kito ni waghih...." 



Aku angguk tanda mengerti tapi dalam hati terdetik juga "Nampak sangat aku tak kenal sedara-mara jauh...". Aku mengelamun teringat sedara-mara lain sambil tersengih-sengih seperti kerang masak rendang depan mata. "Mak Cik bagi saya nasi lemak sebungkus....." 



"Kito ni waghih....asal suku tigo batu....." Bla bla bla bla bla bla.....berbual macam-macam lagi.







Memang aku duduk Melaka tapi dah hampir sempadan Negeri Sembilan, tempias adat perpatih masih kuat dikalangan generasi lama. Selain faktor sempadan, sebenarnya susur galur sebelah ibu (nisab ibu) kuat  membuktikan asal usul nenek moyang aku dari Tanah Minangkabau dan merupakan Suku Tiga Batu.



Kalau duduk bertanya nenek saudara berkenaan susur galur Suku Tiga Batu memang banyak lagi penerangannya. Sulit untuk dihuraikan. Apa yang aku tahu secara teorinya masyarakat Negeri Sembilan terpecah kepada 12 Suku :

  1. Suku Biduanda 
  2. Suku Batu Hampar
  3. Suku Paya Kumbuh
  4. Suku Mungkal
  5. Suku Tiga Nenek
  6. Suku Seri Melenggang
  7. Suku Seri Lemak
  8. Suku Batu Belang
  9. Suku Tanah Datar
  10. Suku Tiga Batu
  11. Suku Anak Aceh
  12. Suku Anak Melaka


Jiran-jiran aku kuat berbahaso nogoghi 9. Kadang aku speaking nogoghi 9 gak....hehehehe... Seronok oi. Meriah dok ekau sano ekau sini. Generasi aku sudah kurang praktikkan adat perpatih, kalau masih ada pun masa kahwin la......adat berarak bertandu untuk pasangan pengantin baru. Sekian. JUMPA LAGI.


35 comments:

  1. waaa byk gile suku y ade

    haha

    xtaw pon slme ni

    ReplyDelete
  2. saya rasa saya suku resi melenggang..hehe..belah mak lah..ayah org melaka..tp mmg takde ikut dah adat perpatih~

    ReplyDelete
  3. amboiii
    bermacam2 suku ye ada
    tak penh tahu pom
    buta sejarah btol kita nie
    hehee

    ReplyDelete
  4. Makkk aihhhhh, bnyk nya suku suku tuuuuhhh. Zera ape yaaa? :)

    ReplyDelete
  5. macam-macam jenis suku ada ni... **baru tahu..

    ReplyDelete
  6. wah..boleh lah nak dengar cakap nogori ni??hehehe

    seb baik la suku tiga batu, kalau suku tiga suku..hehe

    ReplyDelete
  7. aku suku tiga nenek...nenek ni ade ade 3 org rambut diorg nauzubillah panjang gler....hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kg. Mano ? Suku eh samo 3 nenek gak...tapi kek melako

      Delete
    2. Kg. Mano ? Suku eh samo 3 nenek gak...tapi kek melako

      Delete
  8. banyaknya suku-suku dia..sy bukan org negeri sembilan so tak tau.tp adat2 yg diorang buat masa kahwin tu sangat menarik dan best :)

    ReplyDelete
  9. tu r aku tgk ckp nogori 9 ni cam meriah je kan haha

    ReplyDelete
  10. ehhh.. ke kite ni adik bradik..?? hmmm...

    sbb moyang ritu ada nm alang ape tah..huhu

    ReplyDelete
  11. oh.. ko ikot lg ke adaat2 tuh? skang mcm dh kurg sket kn ikt adat kn..

    ReplyDelete
  12. oh.. ko ikot lg ke adaat2 tuh? skang mcm dh kurg sket kn ikt adat kn..

    ReplyDelete
  13. mak aih! banyaknya suku. pening eden.

    ReplyDelete
  14. enko orang negori ruponyo !!!!
    den orang sepang..... tapi den jugak lah......he3

    ReplyDelete
  15. Nampaknya kita sesuku walaupun saya tinggal di kg Ulu gadong Kota,NS.Di Kg ni ramai yang berketurunan suku Tiga Batu Lubuk Kepong.

    ReplyDelete
  16. mak saya punya mak (nenek saya la) dari keturunan Suku Mungkal. Entohler, nak explain camne, saya pun tengah kaji Suku Mungkal tu camne.

    ReplyDelete
  17. Den sku batu belang ade spe2 wagih den..

    ReplyDelete
  18. Den sku batu belang ade spe2 wagih den..

    ReplyDelete
  19. Den sku batu belang ade spe2 wagih den..

    ReplyDelete
  20. Sey Dari suku 3nenek...kg.Pulau semot, masjid tanah...kat kg pon samo yo...org2 tuo sumo eh dah xdo..yg tnggal pon ank cucu...mmg best gak donga org tuo2 borak...tapi den x tau la colah mano nenek2 n atuk2 nie kitorg pggl pakwo n makwo...ikot bolah n9 dipggl eh uwan...ado waghih2 yg tau x ?

    ReplyDelete
  21. Sey Dari suku 3nenek...kg.Pulau semot, masjid tanah...kat kg pon samo yo...org2 tuo sumo eh dah xdo..yg tnggal pon ank cucu...mmg best gak donga org tuo2 borak...tapi den x tau la colah mano nenek2 n atuk2 nie kitorg pggl pakwo n makwo...ikot bolah n9 dipggl eh uwan...ado waghih2 yg tau x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sey dr suku 3nenek gak. Puan dok alor gajah dulu. Sy ada Puan Bibik kat Masjid Tanah gak tp dia dibawa anak ke Sg Buloh skrg.

      Delete
    2. Sey dr suku 3nenek gak. Puan dok alor gajah dulu. Sy ada Puan Bibik kat Masjid Tanah gak tp dia dibawa anak ke Sg Buloh skrg.

      Delete
  22. Actually suku tiga batu ni adalah tigo batur if dibumi minangkabau indonesia..den pun suku tigo batur jugak

    ReplyDelete
  23. Actually suku tiga batu ni adalah tigo batur if dibumi minangkabau indonesia..den pun suku tigo batur jugak

    ReplyDelete