Sehari Sebagai Suri-Rumah Sepenuh Masa





Masa aku off-day baru-baru ni mak takde kat rumah atas urusan persatuannya maka terpaksalah aku ambil alih tanggungjawab uruskan rumahtangga dari A sampai Z untuk sehari. Kalau mak ada aku tolong mana-mana yang patut jelah, ini seawal pagi mak dah keluar maka kenalah buat semuanya sorang-sorang. 




-ENTRI PANJANG HARAP MAKLUM-


Adik-adik dah pergi sekolah sesudah sarapan aku terus kemaskan pinggan mangkuk atas meja, lepas tu start motor nak hantar adik lagi sorang tunggu bas dia nak balik Sg.Besi. Hantar sambil tunggu dia naik bas baru aku balik.


Sampai rumah cari baju-baju kotor jalankan mesin basuh dan sidai dulu mana yang dah siap. Maklumlah ahli keluarga ramai maka baju-baju dibasuh 2 trip. Sudah sidai baju terus sambar penyapu dan mulakan kemas-kemas rumah, lipat toto kemas bantal tempat adik-adik tidur sementara tunggu mesin basuh trip kedua siap. Elok-elok siap mengemas rumah mesin basuh pun siap terus jelah sambung sidai baju lagi.


Masuk rumah kemas dapur pula dalam pukul 10 pagi dengar bunyi hon van sayur, pakai tudung sarung selipar berdesup cepat-cepat nanti terlambat van sayur berlalu pergi. Siap beli barang basah duduk-duduk kejap rehat barang sebentar.


Tak sampai 5 minit "Assalamualaikum...." kawan mak datang dengan tujuan nak ambil tumbuhan herba yang mak tanam Pereskia sacharosa. Mak takde terpaksa la aku melayan, dah macam geng mak-mak pula aku rasa bila layan dia berceloteh nak-nak bergabung pula dengan jiran sebelah rumah. Selesai borak-borak aku masuk rumah mulakan kerja masak-masak. Lepas tu....bla bla bla bla bla bla bla bla. (Banyak sangat kerja kena buat sampai tak larat nak taip....)







Penyudahnya kerja aku selesai lepas ajar adik buat kerja sekolah pada sebelah malamnya. Mak pula tengah rehat-rehat atas sofa sambil menonton T.V, aku terus tergolek dekat hujung kaki mak. "Orang penat ma...." terkeluar sebaris ayat ini, memang aku seronok ambil alih tugas mak tapi penatnya memang terasa. Mak ketawa sambil cakap "Baru sehari dah mengadu penat, ini mak sebagai surirumah sepenuh masa hari-hari hadap benda yang sama...."



***********************************



Kesimpulannya bagi aku Surirumah ibarat Jurutera Operasi Rumahtangga kerana merekalah nadi utama isi rumah sebenarnya dalam memastikan semuanya berjalan dengan lancar dan setiap ahli keluarga yang lain cukup dan lengkap segala keperluan sebelum meninggalkan rumah untuk melaksanakan tugas masing-masing. Apa-apa yang kita lakukan semuanya bermula dari rumah bukan?? Rumahku Syurgaku. 




P/S : Esok dah kahwin kena jadi Wanita Bekerjaya + Surirumah juga. "Saya penatlah bang...." boleh?? Bukan merungut tapi cuma nak mengadu bermanja je. HAHA.



22 comments:

  1. rasa nk jd surirumah je. tp risau bosan plak buat keje ygs ama ari2.

    ReplyDelete
  2. penat tuu... nanti lama2x dah biasa dah...

    ReplyDelete
  3. penat mmg penat.. tp itulah pengorbanankan.. pahala pun byk...

    ReplyDelete
  4. memg penat nak2 kalo nak uruskan suami n baby.. fuhhh!!! kalo ada suami yg ringan tulang xpe kalo yg jenis dok mengarah je.. memg pengsan

    ReplyDelete
  5. amboi..rajinnya..anak sape la ni ye :) bertuah la bakal suaminya nnt..

    ReplyDelete
  6. Bagus aien dah ada bayang merasa bagaiman nak urus rumahtangga. Dah ada calon belum? Boleh jadi menantu ni hihi... jgn marah dik.

    Itulah apa lagi yg kerja macam kakak nie memang tak berhenti selagi belum pejam mata...

    ReplyDelete
  7. ala.cian nyer..... takpa aien... penat camner pun..... kena biasa biasakan....... tapi yg penting, kalau kita enjoy buat semua tu... rasa penat semua hilang..... harap2 dapat jodoh yg ringan tulang nanti..... leh berganding bahu.....

    ReplyDelete
  8. hehe sis cuti sem ni fully jd surirumah tahu..ni pun baru siap masak..mmg penat serius..

    ReplyDelete
  9. Arrrrrrrr! Jadik suri rumah mmg penat, lg2 if buat kerja dpd pg sampai malam. Haha! Yg lg tensen kan, kekdg kita buat keje tp org len wat dunno je taknak tolong lgsung. Taknak tolong satu hal, tetiba buat sepah balek tu lg la erghhhhhh! :P

    Tp mak2 kita jarang2 merungut even if dea wat keje sesorang kan? Sesekali je la dea bebel mgkin sbb dea da penat sgt agaknya. Err mmg salu terasa menyesal bila ingat2 balek jarang sgt tlg mak buat keje -__-

    ReplyDelete
  10. dun think so I can do it well >_<

    ReplyDelete
  11. betoi2..mak aku pon cm gitu jugak..hihihi

    http://akupunyepasalaaa.blogspot.com/2010/09/ai-ai-kapten.html

    tlg laaa mak selagi dia ada..berbakti selagi terdaya...

    ReplyDelete
  12. hahha. jurutera operasi rumahtangga tuuu. baru sehari kan? hehehh

    ReplyDelete
  13. huhu..baca je pun dah penat ni~~ :p

    ReplyDelete
  14. da pnah rse cmtu...rse cm nk jdi surirumah spnuh mase je kawen nnt..bole..hahaha

    ReplyDelete
  15. baru rasa selama ni apa mak kita buat. :)

    ReplyDelete
  16. hahahaha.. saya nak tergelak tengok gambar kartun tu... agaknya macam tu lah kan pengorbanan seorang wanita suri rumah sepenuh masa.. nampak macam santai kat umah, tapi sebalikynya suri rumah lah yang menceriakan kebahagiaan rumah tanggga yang teratur..

    p/s: don wori, bila kita da kawin nanti abang akan bantu2 ayang ya... hihihihi

    ReplyDelete
  17. mula2 memang susah kot, lama2 ok la tu.
    tmbah2 bila kita buat utk org tersayang
    heee

    ReplyDelete
  18. ini barulah boleh dikategorikan sebagai calon isteri~.. penat2 pun berbaloi kan... terasa kepuasan didlm hati tu takala melihat semuanya settle~


    aww.. ayat yg last tu mmg menggoda si suami~..

    ReplyDelete
  19. saya pun nak jadi surirumah la..hahahaha

    ReplyDelete
  20. dalam byk2 pekerjaan utk perempuan yg paling mulia dan sgt melimpah pahalanya adalah surirumah..aien

    ReplyDelete