Tentang QWERTY-Pad





Sejak awal tahun hari tu aku nak tukar Handphone baru sebabkan yang lama dah mula buat hal selepas cukup 3 tahun lebih berkhidmat. Baru-baru ini baru berkesempatan, jadi aku TERbeli Nokia Asha 303





Sedap namanya sedap juga fungsinya. Berbaloi dengan harga mampu milik, Hp ini menggunakan QWERTY-Pad yang berfungsi seperti keyboard ditapak tangan untuk taip ABC, 123, @#$ dan 90% Touch-Screen. Lagi mengenai ciri-ciri Nokia Asha 303 boleh KLIK SINI.



Apa itu QWERTY??? Kerana Nokia Asha 303 aku baru tahu tentang mana datangnya nama QWERTY yang sebenarnya selalu dijumpai dimana-mana keyboard PC mahupun Laptop. Aku bukan student IT, aku bukan pemburu gadjet, dan aku bukan pekerja kedai Handphone sebab itulah aku tak berapa nak tahu sangat.



Tahu guna sahaja yang mampu. Fuhhh~ 



Dalam hidup ini tak semua perkara kita tahu, jadi bila ambil tahu maka kita akan jadi tahu mengenai perkara yang kita tak tahu. Nak dihuraikan tak pandai sangat jadi aku tunjuk gambar :-






Apa persamaan semua gambar diatas???


Tengok susunan huruf Q.W.E.R.T.Y semua sebaris, itulah jawapan mana datangnya nama QWERTY. "Mengikut sejarah awal penciptaan keyboard, terdapat beberapa prototype keyboard, sebagai contoh DVORAK yang dijumpai Dr.August Dvorack sekitar tahun 1940, namun standard QWERTY telah mendominasi....."

Sumber : KLIK SINI 



Melalui sumber juga terdapat beberapa jenis susunan lain seperti QWERTZ, AZERTY dan juga QZERTY. Dapat bayangkan tak kalau susunan ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ yang mendominasi rekaan keyboard / keypad, agak-agak macam mana cara kita menaip???



Monkey Icon 


9 comments:

  1. Saya pun br beli hp qwerty raya tahun lepas, tapi rosak la pulak..huhu..bila lah nak bawak g repair ni :(

    ReplyDelete
  2. tahniah la sebab dpt beli hp baru. hihi.. cik itkah beli hp biasa je

    ReplyDelete
  3. ooo. barulah tahu.. qwerty! hahah

    ReplyDelete
  4. ooooo.. haha
    thanks sb gthu. bhahaha!
    mundur betul.

    ReplyDelete
  5. hee...sy pun baru tahu pasal Qwerty...thankz 4 sharing..:D

    ReplyDelete
  6. ooo....baru tahu..wlaupon dah lama pkai hp jnis ni,tapi tak tahu ape2 pon....hihihi...info yg mnarik... ^__^

    ReplyDelete
  7. yeahh. hp qwerty ni senang sikit nak taip. tak mcm hp biasa tu kan. puas nk kena tekan bape kali.. haha.. kita pakai qwerty gak tp nokia e63 je. hp lama.. huhu

    ReplyDelete
  8. kekadang kita ndak sedar akan kewujudannya...apapun dah tahu sekarang macam lega sedikit kan...samalah dengan kancil dulu...ndak tahu benda alah nie....time belajar...sebab kancil belajar IT...hehehe

    ReplyDelete