Kaya Kasih Sayang Paling Bermakna.



Mak : In...Lola dah jadi jutawan..

Aku : Jutawan?! Lola mana? 

Mak : Alaaa...Lola heroin telenovella Bella Calamidades tu, dia dah kaya raya warisi harta datuk dia.. bla bla bla... (cerita dengan penuh semangat....)

Aku : =_=" (Cerita semata-mata rupanya....)


Inilah Lola jutawan.


Semalam aku Off-Day, jadi ada la teman mak aku nak berborak sambil masak-memasak kat dapur. Mak aku kupaskan bawang aku potong bawang, mak aku bersihkan ayam aku goreng ayam. Masak sama-sama sambil berborak, itu yang terjadinya dialog kat atas.



Dalam cerita macam-macam boleh jadi, si miskin tiba-tiba jadi kaya bila jadi perwaris harta pusaka ataupun macam kisah dongeng bila dapat kahwin dengan anak raja. Kalau aku nak jadi jutawan melalui harta pusaka ataupun kahwin dengan anak raja tidaklah tapi kalau mula menyimpan dari tadika dulu-dulu mungkin boleh jadi jutawan menjelang usia emas....macam tettttt.. 



Aku ketawa-ketawa bila bercerita dengan mak aku semalam, rasa seronok dan terdetik rasa hati "Biarlah tak jadi jutawan kaya harta, sekurang-kurangnya jadi orang sederhana yang kaya kasih sayang...." Memang aku tak nafikan duit penting dalam hidup tapi bagi aku kasih sayang itu jauh lebih penting dari duit sebenarnya. 



Duit boleh dicari kalau hilang. 
Kasih sayang kalau hilang memang tiada ganti.



Aien sayang Mama!!!


Sebelah petang aku bawa mak ronda-ronda naik motor. Sebelum ni asal cuti ada je hal, asal ada hal je cuti, jadi semalam memang lapang sangat harus dimanfaatkan dengan sebaiknya. Seronok sangat sebab mak peluk kuat-kuat "Bawa perlahan pun terasa laju..." erkkk...laju ke mak? rasa-rasanya itik pulang petang lagi laju kalau ajak berlumba ni...hehe.. Hargai insan kesayangan kita sebaiknya sementara mereka masih ada




P/S : Kesal dengan sikap anak gadis zaman sekarang suka sangat belakangkan keluarga dan lari dari rumah hanya kerana CINTA.


16 comments:

  1. haaa betul tu.. kasih syg sukar dicari ganti... wang bila2 masa leh carik kan.. hargailah fmily terutama sekali mak ayah... suka entry nie..

    # mak kita pon tgok cter bella tu. hahaa

    ReplyDelete
  2. hehehe lawak je dialog di atas kan
    gaya mak ain ckp macam Lola tu jiran korg je

    ReplyDelete
  3. tiada yang dapat beli kasih sayang

    ReplyDelete
  4. hai lola. amboi.... hahha

    *klu gua kumpul duit dari tadika, mmg dah kayez ni. hehhe

    ReplyDelete
  5. kalau ada duit lebih senang nak gembirakan keluarga walaupun duit bukan segala2nya.

    ReplyDelete
  6. kasih sayang tak ternilai....
    hargailah semua......

    ReplyDelete
  7. ada duit tapi tak punya perasaan pun tak guna gak kan....

    ReplyDelete
  8. hi, my stepsister...kih3...dah accept ea?^_^

    mak akak layan puteri yg ditukar...adoi...

    ReplyDelete
  9. eh lola dah kaya eh skang???
    untung lah...


    siyes biar lah biasa-biasa tapi kaya dengan kasih sayang..

    itu baru priceless :)

    ReplyDelete
  10. mesti syg mak ayah kita, wajib!

    ReplyDelete
  11. kasih sayang yang tak terkira.sukar dicari :)

    ReplyDelete
  12. hahaha

    tergelak je baca dialog mula-mula tu.

    hmm yup betul lah tu kawan.dua-duanya penting tapi kasih sayang susah nak cari...

    ReplyDelete
  13. untg bwak mak nek motor....sye bwak mak nek kereta je..hahaha..

    yup2..kasih syg penting kn..

    ReplyDelete
  14. wah! respek2..spent time dgn mak terchenta...

    ReplyDelete
  15. semoga kita tidak membiarkan anak kita seperti mereka...sayangi apa yang kita ada...anak2 belajar dari tingkahlaku kita...tett...pesan awal2 untuk aien

    ReplyDelete