Sejarah BMI Aku.





Dulu-dulu masa zaman sekolah berat badan aku maintain je 45kg dengan ketinggian 160cm. Body Mass Index (BMI) pula 17.6 category underweight. Dulu-dulu aku memang halussss je.



Kerana halus aku jadi lali dengan gurauan kawan-kawan "Plywood berjalan...hahaha....". Sekitar awal tahun masa musim angin bertiup dah biasa sangat dengar "Hati-hati weh...terbang kena tiup angin nanti..." ~ =_="~ 






Masih segar dalam ingatan saat menjalani pemeriksaan kesihatan percuma dekat sekolah pada tahun 2006. 


Kakak Misi : Ok...timbang berat, ukur tinggi kat sini dik.
Aku : Baiklah.
Kakak Misi : Lepas ni ambil result BMI kamu dekat abang kaunter.
Abang Kaunter : Kamu Nurulaien.....bla bla bla....nah result BMI kamu.
Aku : Terima kasih. >Senyum Manissss & terus blahhh<


Tengok secebis kertas yang tertera BMI aku. Memang dah sedia maklum yang aku underweight, cuma perkara yang buat aku terkesima secara langsung depan kawan-kawan ialah abang kaunter tu tulis "Anda Kurus Kering". Cissss kejuuuu. 



Itu dulu.



Sekarang dengan ketinggian yang sama namun berat badan berlainan aku punya BMI 22.3 dalam kategori Normal Weight. Bermakna aku KURUS TAPI TAK KERING. Awassss abang kaunter.






P/S : Anak ikan dalam reban, Jaga makan jaga badan.



24 comments:

  1. org kurus nk gemok.. org gemok nk kurus >_<

    ReplyDelete
  2. huhu..cekeding pon lawa pe..kan kan kannnn ? hewhewhewww :P

    ReplyDelete
  3. waaa...tinggi 160...hmm, akk baru jerr pk2 nak buat entri pasal bmi..dh kena kebas..haha...

    akak tinggi 152 jerr, berat 41 lbh kurang...BMI ngam2 18.0

    BMI terbaik 18.0 ke atas kan??

    ReplyDelete
  4. anak itik atas papan, jaga perut jangan ke depan..huahua

    ReplyDelete
  5. ain pun tgh usaha untuk gemuk.. ~susahnyaaa

    ReplyDelete
  6. hehehe..beraat kite same la..tp kite rendh sikit..huhu

    ReplyDelete
  7. biler ler abg remy nak kurus kering......

    ReplyDelete
  8. Bagus la .. Kekalkn berat badan unggul heeheeh ungul la sngatkan..

    ReplyDelete
  9. wahhhh, ayang ku juga lah.. sekarang dah pandai jaga badan... macam tu lah... kena maintai terus tau... hihihi (",)

    ReplyDelete
  10. dalam hidup x pernah underweight. teringin :(

    ReplyDelete
  11. mnusia xpenah puas kan....nk kuwussssss ><

    ReplyDelete
  12. amboi terkesima gituu, hehe.
    abg kaunter tu kalo baca mst gigil2 takut, siap awas lagi :P

    ReplyDelete
  13. jhat pnya abg kaunter..kahkah..
    dia bg "anda kurus kering"...
    sabar je lah,,
    jnji skrg dah tak "kering"...

    ReplyDelete
  14. of kos laa.. Gen2Merah kena perhatikan selalu.. utk anak2 kita juga nanti bawa p sekolah.... ekekeke

    ReplyDelete
  15. jangan risau sangat pada berat badan tu...ada juga yang sayang...hehehe

    ReplyDelete
  16. hahaha...ada ek kurus tapi tak kering ...jahat tau abg counter tu

    ReplyDelete
  17. huyoooooo ! kurusnyaa akak ni. ade tips tak nak kurus macam akak ? hehe

    ReplyDelete
  18. huhu msti kadar metabolisma badan tinggi kan :D

    ReplyDelete
  19. hehe. L pun skrg makin naik bmi.. hahahha

    jom renung2 sekejap=)
    http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/kenapa-ilmu-itu-penting.html

    ReplyDelete
  20. selamat pagi yanggg... senyum2 sokmo tau (",)

    ReplyDelete
  21. haha,,boleh terbang melayang dulu,,kalau ditiup angin,,

    sekarang tak tumbang ditiup angin..

    anak ikan apa yang duk dalam reban tu??haha..

    ReplyDelete