MAK BENCI ADIK KE???

Anak : Mak...apa dalam perut mak tu? 
Mak : Adik kamu la sayang....
Anak : Hmm....mak benci adik ke??
Mak : Ehh..tak lah! Mak sayang semua anak-anak mak...
Anak : Dah tu, kenapa mak telan adik??
Mak : Ishh..bertuah betul budak ni, nak kena cubit agaknya!! 


Adik bisik dekat saya..mak telan diaaaa...

Kadang-kadang persoalan dan pengertian seorang kanak-kanak terhadap sesuatu perkara mampu membuatkan orang dewasa tersenyum tak perlu kata apa-apa. Speechless la tu dalam erti kata lain....hihi... 

Kanak-kanak ni suka bertanya sebab melalui pertanyaan la dia memperolehi jawapan. Nak-nak yang mulut macam mak nenek. Macam-macam dia nak tanya. Tapi orang dewasa pula selalu cuba untuk mengelak kalau soalan tu mungkin sensitif dengan memberi pelbagai jawapan lain yang secara tidak langsung boleh mengelirukan kanak-kanak.


Berikut merupakan soalan rekaan luar biasa yang mungkin kanak-kanak akan bertanya pada orang dewasa :

SOALAN Kenapa kucing berkaki empat? Kenapa tak berkaki dua macam ayam ek?
JAWAPAN Kucing berkaki empat supaya senang berlari berkejaran dengan tikus.
SOALAN Ooo...tapi kenapa Tom kejar Jerry guna dua kaki je?? *pengaruh kartun*
JAWAPAN Itu kartun laa..hmm...Ok, kucing berkaki empat supaya mudah dia nak panjat bumbung ke, pokok ke.
SOALAN Ooo..kalau macam tu lembu pun boleh la panjat bumbung ek?? Kaki dia ada empat.
JAWAPAN erkkk....*garu-garu kepala cari jawapan* 

3 orang kembar yang sedang keliru. ^_^"

Korang pula macam mana? Pernah berhadapan dengan soalan power dari kanak-kanak?? A.N.A banyak kali dah, adik A.N.A yang bongsu & kedua bongsu tu suka tanya soalan yang pelik-pelik.

Adik-adik A.N.A yang suka bertanya macam-macam soalan.
Bawak pergi zoo untuk perkembangan otak dorang..hehe..
-
-
"Angah...kenapa gajah tu tak berak dekat toilet??"

Sebagai tambahan perisa cuba korang tengok cerita *AKU TAK BODOH*. Cerita berkenaan kanak-kanak yang penuh dengan soalan dan orang dewasa yang cuba mengelak dan boleh mengelirukan keadaan. 

P/S:Boleh jadi tak tahu siapa yang kelirukan siapa...hihihi.. 


21 comments:

  1. hahha. suke this entry! thumbs up aien :)

    ReplyDelete
  2. cx's : terima kasih sebab suka ye..hihi

    ReplyDelete
  3. kdg2 kanak payah nak paham..tu bnyk tnye..

    dulu masa kaya..rumah besar kereta besar..segala semua ada..sekali hidup nya berubah..jadi miskin..
    jadi anak dia pun tanye

    anak:"ayah kita dah miskin ke?"

    aku ingt lg cerita ni smpai skang..kdg2 soklan kanak2 bleh menyentap hati..tp tk leh nak salahkn dia masih tk paham...

    ReplyDelete
  4. walaupun kadang2 soalan kanak2 ni macam x logik tp bila difikir fikirkan balik, ada logiknya jugak soalan kanak2 tuu.. HAHA


    MySuaraBlog: Bible Di Link Blog Anda

    ReplyDelete
  5. ArulchelseA : ye...kita sebagai dewasa kadang2 terusik dengan pertanyaan kanak2 yang naif dengan perihal dunia..

    fahamkan mereka seadanya ikut kesesuaian..

    ReplyDelete
  6. ZWAN SABRI : betul..logik disebalik soalan yang naif..

    ReplyDelete
  7. haha budak2 kan.dalam tempoh masa pembelajaran dan mengenal dunia..macam2 soalan akan dia tanya.contohnya "mak..nape abg tu (afzal) muka dia macam retis?" so sabar je la kan??hahaha :D

    ReplyDelete
  8. Afzal : yup..sedang nak kenal dunia..hihi

    aik...tu macam soalan abang budak je..bukan budak2..hehe..

    ReplyDelete
  9. sme la ngan adik aku..bru2 ni, die tengok tv, ade iklan milo, budak tu minum milo..die tanye mak aku, "ibu, nape org tu x pose?". haisshhh..letih nk explainnye..

    ReplyDelete
  10. ked : haaa..lagi satu kanak2 memang suka bertanya bila tengok iklan ek..

    hehe..buka puasa minum milo sodap gak.. ^_^"

    ReplyDelete
  11. biase la tu name pon budak2...kita kecik dulu pun cam tu jugak(agaknye la kot)...huhu...Tapi cabaran kalau jumpa mulut cam mak nenek bak kata A.N.A... :)

    ReplyDelete
  12. hahaah~siapa kata soklan budak2 x logik,.logik jgak,.tpi kita tak tahu mcm mana nk jawab balik,.hahaha sonok kan layan budak2,.=p

    ReplyDelete
  13. MACAM MANA LA AGAKNYA ANAK SAYA ESOK2

    ReplyDelete
  14. haha..kenape mak telan adek..haha..budak2 suke tnye bukan2..tmpaq sat g baru tao :P

    ReplyDelete
  15. hehe..budak2 memang la kn..suke tanye soalan macam tu..kite dulu pn same la..:D

    ReplyDelete
  16. hahahaha...bebudak zaman sekarang lebih pintar tetapi kekadang wat sakit hati...pintar je tapi budi bahasa tak de...hehehe

    ReplyDelete
  17. Eddy Dce : memang cabaran wooo..hehe

    NURUL AINI NORAZMAN : memang seronok layan budak2 ni, macam2 ragam...bijak2...hehe..

    IMANSHAH : macam tu laa...hehe..

    syrupmasin : haha..kerja hang dok tampaq ja.. ^_^"

    wanie : ye dulu kita pun sama..tapi kanak2 sekrang pendedahan dorang lebih...soalan pun lebih sikit..hehe..

    Kancil 8349 : sebabkan pendedahan semasa mungkin..hihi

    ReplyDelete
  18. haha..budak2..mmg patot kene..haha..bnyak sgt tnye nye :D

    ReplyDelete
  19. syrupmasin : amboiii...macam la dia tak banyak tanya...hihi..

    ReplyDelete
  20. hahaha cutenyaaaa budak2 kecik ni kdg2 :)

    ReplyDelete
  21. dah macam sin chan tanya kat mak dia. hahahaha klaka:D

    ReplyDelete